hamster wil aandacht, maar bijt! wat moet ik doen?

hij klimt heel hoog, en bijt in de tralies.
als ik 'm aai dan bijt hij wel, wat moet ik doen

Toegevoegd na 5 minuten:
als ik 'm er uit laat wil hij wel terug in de kooi.
en ontsnappen wil ie niet(deur een keer de hele nacht opengelaten, zat er toch in)

Toegevoegd na 11 uur:
als ik 'm op m'n hand laat lopen bijt hij ook

Toegevoegd na 12 uur:
als ik aai, dan wil die ook bijten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat is ongetwijfeld omdat hij je hand ziet als iets bedreigends. Ik zou je echt adviseren om AnSs antwoord te volgen. Dus eerst je had in de kooi houden, niet bewegen niks, gewoon zodat je hamster na een tijdje totaal niet meer opkijkt van je hand. Zou dit ongeveer een week doen en dan meerdere keren per dag. Wanneer je merkt dat hij zover is kun je je hand een paar keer eens bewegen. Niet richting je hamster maar gewoon op de plaats waar je hand ligt. Ook weer iets van een week, paar keer per dag. Als daar geen reactie meer op is dan je hand naar je hamster bewegen maar hem nog niet aanraken.En geef `m daarbij `s wat lekkers uit je hand. Dan is de volgende stap om hem `s zachtjes 1 keertje te aaien en je hand weer naast hem neerleggen.En weer, geef `m een klein hapje. En dat een aantal keer tot ie dat ook is gewend.Ook een week ongeveer. Dan oppakken en weer neerleggen. En belonen met iets lekkers.En als dat allemaal goed gaat denk ik toch echt wel dat je `m aardig tam hebt gekregen hoor. Maar houd er rekening mee dat hier wel tijd, toewijding en geduld in gaat zitten hoor!!! Je bent hier zo een maand zoet mee maar het is natuurlijk wel investeren want daarna hebben jullie er alleen maar profijt van en is het voor je hamster ook leuk om lekker aandacht te krijgen. Ik heb op deze manier destijds ook mijn dwergpapagaai tam gekregen en die zat daarna alleen maar op mijn hoofd en schouder. En hing in mijn pen als ik iets ging schrijven en liep over het papier waar ik op wilde schrijven. Waar ik was was hij ook. Maar dat heeft met bovenstaande manier ook wel zeker een maand geduurd hoor!! Heel veel succes!!!! Oh ja, met iets lekkers bedoel ik natuurlijk iets wat ook gezond is he? Je kunt hem moeilijk 10 per dag een snack geven. Iets van een klein stukje fruit ofzo.

Het beste antwoord

Heb je hem nog maar pas? Dan zal hij eerst tot rust moeten komen in zijn kooitje. Alles verkennen, wennen aan de geluiden, aan je stem, aan je hand.

Heb je hem al langer, is dit dan vanaf het begin? Mogelijk is-ie bijterig, dat kan. Is het later ineens gekomen, dan ie hij ergens mega van geschrokken. Oudejaar met het geknal misschien?

Vooralsnog hem lekker in zijn kooitje laten zitten en tegen hem kletsen. Zodat hij heel vertrouwd wordt met jouw stemgeluid. Langzaam aan met voeren proberen hem milder te krijgen. De tips in de vorige postings zijn prima daarvoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij moet hij nog wat vertrouwen in te krijgen. Zijn kooi is zijn 'thuis' en veilige plek en dus logisch dat hij daar dan graag naartoe wil als je 'm vast hebt. Ik denk dat je dit langzaam moet opbouwen, zodat hij weet dat er niks naars gebeurd en hij steeds weer merkt dat hij altijd terug naar z'n kooi mag. Ik denk dus dat 't bijten vooral uit angst voortkomt. Pak 'm eerst een paar keer 5 minuutjes op en aai 'm hèèl rustig en spreek rustig en vooral op zachte toon en geef 'm iets lekkers uit je hand. Bouw dit langzaam op qua tijd en volgens mij win je dan langzaam zijn vertrouwen omdat hij jou en je handen gaat associeren met aandacht, iets lekkers en lekker aaien. Hoop dat je er iets aan hebt. Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet inderdaad beginnen met lekkere dingen uit je hand te geven. zo raakt hij vertrouwd met je lucht en ziet hij in dat jouw hand hem niks gaat doen. je moet hem zeker niet beet pakken, want dan maak je hem alleen maar onzekerder. je moet veel geduld hebben en soms is een hamster niet tam te krijgen, jammer maar waar. heel veel succes in ieder geval, met veel liefde geduld en lekkernijen zal het je vast gaan lukken!

Toegevoegd na 2 minuten:
wanneer je hem lekkers uit je hand geeft dan doe je dit terwijl hij in de kooit zit, gewoon het deurtje open en dan laat je hem zelf naar je toe komen! pas wanneer hij zelf vanuit de kooi op je hand stapt, wat gebeurt naarmate hij je hand meer gaat vertrouwen dan moet je niet enthousiast reageren. je blijft gewoon stil zitten, niet versteend van zenuwen dus! de hamster krijgt zo de kans om eraan te wennen dat het op je hand ook veilig is, dat jij zijn kooi niet wil inpikken of hem er niet meer inlaat en dat hij indien hij bang wordt, zo van je hand terug ze veilige huisje in kan.