hoe lang moet een sierduif in een til vast gehouden worden zo dat die niet meer weg vliegt als je hem weer los laat

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

als de duif een week of 4 opgesloten wordt blijft ze zeker en vast. Duiven zijn groepsdieren dus er moet eigenlijk wel een maatje bij.

Ik heb dit van een site over postduiven maar ik kan me goed voorstellen dat het voor sierduiven niet veel verschilt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Helaas! Sierduiven zijn geen postduiven en hebben en krijgen geen band met "thuis", ook niet na maanden of zelfs jaren. Postduiven herkennen en erkennen hun thuis eigenlijk alleen als ze er geboren zijn. Het loslaten van nieuw aangeschafte postduiven blijft dan ook altijd een risico, de kans dat ze terugvliegen naar hun geboortehok blijft erg aanwezig.

Voor sierduiven geldt: zorgen dat er jongen geboren worden, deze blijven meestal wel bij de til, hun ouders daarna vaak ook wel omdat daar hun kinderen geboren zijn en gevoed.
In praktijk worden vaak gazen kooien aan de til gemaakt waar ze met regelmaat mogen luchten en de omgeving verkennen, ook weer om de band met thuis te trainen.