Welke voorbereidingen neem je voor je hond als je naar Italië (gardameer) gaat?

Wij gaan dit jaar op vakantie naar Italië. Ik hoor van de één dat er een muilkorfje mee moet, van de ander niet. De één geeft het advies om je hond (buiten de gewone ontworming) te ontwormen voor hartworm. Zelfs de dierenklinieken zeggen allen wat anders. Ik weet dat ze gechipt moet zijn en geënt moet zijn voor rabies maar verder is het me een raadsel..... Jullie antwoorden graag!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Eerst wat wettelijk verplicht is:
chip of tatoeage
hondenpaspoort
inenting voor rabies, niet korter dan 3 weken voor vertrek uitgevoerd.
muilkorf (moet je kunnen tonen, ligt ook aan de grootte van de hond)
hond moet ouder dan 3 mnd zijn.
Hier bestaan volgens mij geen misverstanden over.
Blijft over de preventie vwb hartworm. Hartworm komt voor in Italie, weet je ook of dat in jouw gebied is? Wat ik begrijp is hartworm een ontzettende vervelende parasiet is, moeilijk te bestrijden en het kan je beestje erg ziek maken. En ze kunnen het op verschillende manieren oplopen.
Hoe duur zal een ontwormingspilletje/pastaatje zijn en hoeveel moeite kost het geven? Kijk niet teveel naar alle adviezen, maar wat zou jij willen?
Als het om mijn hond gaat, zou ik de preventie voor hartworm geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is een speciale site waarop je alle informatie kunt vinden over het ' invoeren' van honden voor vakantie in allerlei mogelijke landen ; ik denk dat dat een betrouwbare graadmeter is. Alle niet daarop genoemde dingen kosten natuurlijk geld en kunnen vermoedelijk geen kwaad, maar dat is niet meteen hetzelfde als verplicht zijn natuurlijk. In hoeverre je zelf het zekere voor het onzekere wilt nemen, is dan ook je eigen keus.

Wel verplicht zijn :
- een geldige inenting tegen rabies, minimaal 21 dagen tevoren
- een europees paspoort (!)
- identificatiechip of -tatouage
- een muilkorf
- de hond mag niet jonger zijn dan 3 maanden

Zie de link ook voor links naar hondvriendelijke campings, hotels en vakantiehuisjes :
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
behalve wat er wettelijk nodig is, raad ik je te zeerste aan om je hond goed te beschermen tegen teken... de ziekte van Lyme komt weliswaar tegenwoordig in Nedreland ook al veel voor onder de teken, maar is in het zuiden van Europa nog vele malen bedreigender...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe dan ook zou ik je door je dierenarts laten informeren. Deze kan alle wettelijke papieren en inentingen voor je in orde maken. Zoals in eerdere antwoorden vermeld staat is niet in elk Europees land een muilkorf verplicht. Alleen als het gedrag van de hond daarom vraagt.

Als je met het vliegtuig gaat dan moet je minimaal de dag voordat je vliegt de hond afgeven aan kennel van Schiphol. De hond krijg je dan pas terug op het vliegveld in Italië. De kans is dan zelfs groot dat de hond niet in hetzelfde vliegtuig vliegt als jijzelf.