Wat moet je allemaal doen om een aapje te hebben?

Wat voor aapjes zijn het "best" en waarom? Iemand met ervaring? Makkelijk zindelijk krijgen? Waar behoefde doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
33.3K
Kimath
13 jaar geleden
volgens mij mag je een aapje niet als huisdier houden, behalve een knuffelaapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET dus.
Apen zijn geen huisdieren. En apen zijn heus niet zo leuk als die van de tv reclame
van Bodum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet doen, lees maar op de site van Stichting AAP, die overigens voor een apenverbod als huisdier is, waarom het een zeer slecht plan is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog een kat in de aanbieding die zich gedraagt als een chimpansee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grapje zeker??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind aapjes een wat riskant diersoort om te houden als huisdier hoor..
Je kunt nooit té zeker zijn van hoe de handelaar aan het dier zijn gekomen en apen lijken zoveel op mensen dat ze net als ons veel liefde van soortgenoten nodig hebben
Daarbij kunnen ze dus ook heel menselijk op bepaalde situaties reageren.. én zijn ze in maar heel weinig landen nog legaal te houden.
Is er niet een site van 'animal planet' of het WNF dat hier misschien meer informatie over heeft?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar moet je helemaal niks voor doen, want een aap is geen huisdier en hoort in de natuur thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet een vergunning hebben dat is het belangrijkst
maar ik hoop dat je die niet krijgt want een aap is geen huis dier maar hoort in de natuur bij zijn soortgenoten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel: ga naar de speelgoedwinkel en haal een aap. Die is per definitie zindelijk en zal niet bijten, en is goedkoop in kosten voor voer en dierenarts en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET.
De meeste belandden uiteindelijk in een opvang, als ze al niet dood zijn gegaan van ellende. Stichting AAP vangt uitheemse dieren op van allerlei plaatsen. Heel veel dieren komen ook bij mensen thuis vandaan. Vaak hebben ze een ellendige tijd achter de rug. Wilde dieren hebben het helemaal niet naar hun zin in de huiskamer. Daar kunnen ze zich niet gedragen zoals het hoort en ze raken gestrest. Of ze gedragen zich juist wel zoals in de natuur, en dan zijn hun eigenaren niet blij. Mensen weten meestal niet dat het al vaak mis gaat voordat dieren in de huiskamer belanden. In de dierenhandel gaan veel dieren al dood voor ze bij hun nieuwe eigenaar zijn aangekomen. Lees in de bron het stukje over "aap in huis". Bronnen:
- http://www.aap.nl/apekoppen/geen-huisdier/?754131f43399a62c58afd0a5e4eab747=0987407928df1729615d06bc8a69df7d
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een aap is GEEN huisdier, niet aan beginnen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet helemaal niks doen want een aap mag je niet als huisdier en een aap hoort in het wild en niet bij een mens.
Hoe zou jij het vinden als we jou bij je familie wegtrekken en in principe op zouden sluiten in een kooitje.
leef je eigen eens in in een aap.
laat zown beest in zijn waarde en hou hem in de vrije natuur.
mensen die apen als huisdieren houden moeten zwaar gestraft worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aap als huisdier verboden Een berberaapje is op 13 februari 2008 in Groningen door de politie in beslag genomen. Het dier werd aangetroffen in een woning. De 21-jarige eigenaar heeft een proces verbaal gekregen. Het is in Nederland verboden om apen als huisdier te houden. Het aapje was gestresst en is overgedragen aan medewerkers van een opvangcentrum. Bronnen:
- http://www.hartvannederland.nl/nederland/groningen/2008/aap-als-huisdier-verboden/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste apen zijn die apen die in het wild leven en nog nooit een mens ontmoet hebben. Toegevoegd na 5 minuten:
Waar een aap behoefte aan heeft? Om met rust gelaten te worden! (En zo nu en dan een banaantje wellicht).
Kimath
13 jaar geleden
Haha :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niets! Zoals hierboven al uitgebreid omschreven, is een aap geen huisdier! Wil je toch "apies" kijken, kijk dan naar Animal Planet, daar komen ze regelmatig voorbij. Of ga naar de dierentuin. dan sponsor je ze ook nog, en je hebt wel de lusten, niet de lasten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het wel eens dat apen in de natuur horen. Vroeg het mij alleen af:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh gelukkig. Sommige dieren horen gewoon niet gehouden te worden als huisdieren.

Antwoorden (5)

Mijn eerste reactie toen ik je vraag las, was: NIET DOEN. En inderdaad. Op de site van Willem Wever staat het volgende:
_____________
Het lijkt je misschien leuk om een aap als huisdier te hebben, maar dat kan helaas echt niet.

Ten eerste zijn apen niet zindelijk. Dat betekent dat een aap het hele huis onder poept en plast als je hem niet goed in de gaten houdt.

Ten tweede zijn apen echte groepsdieren. Ze hebben hun soortgenootjes nodig om me te spelen en te ravotten. Als je een aap neemt moet je de hele dag thuis blijven om hem te vermaken, anders breekt hij het hele huis af.

En daarbij komt ook nog bij dat het in Nederland verboden is om een aap als huisdier te houden.
______________

Dus, neem een hond, een kat of een cavia. Maar begin niet aan een aap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
precies! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dikke dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens +
Kimath
13 jaar geleden
Dikke plus hier voor :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens, apen zijn geen huisdieren! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord, dus hou je er aan!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
enige goede antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand die zo denkt moet ook maar niet aan een hond, kat of cavia beginnen misschien...
zondag
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee een kat kan ik je ook afraden, om nog maar te zwijgen over 4 katten :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je antwoord. En als ik een plus kon geven voor reacties, dan kreeg Hippo die van mij.
In tegenstelling tot wat anderen hier beweren, is het nog niet verboden in Nederland om (kleine) apen als huisdier te nemen. Op de site van stichting Aap leggen ze uit waarom een aap niet geschikt is als huisdier:
"Apen zijn er in tientallen soorten, met verschillende levenswijzen en in grootte uiteenlopend van een decimeter tot twee meter. Toch delen ze een aantal eigenschappen. Zo zijn alle apen sociale dieren, levend in groepen waarbinnen een rangorde heerst. Gedurende de eerste levensjaren krijgen de jongen veel zorg en aandacht van de moeder, die soms wordt geholpen door medeverzorgsters. In deze periode staan ze nog onder en boven de wet: hun 'apenstreken' worden door de volwassenen door de vingers gezien.

Als het jong groter wordt neemt zijn speelruimte echter af - rond de puberteit hoeft hij niet meer op toegeeflijkheid te rekenen. Begrijpelijk, want in die levensfase zal het dier zich tegen zijn groepsgenoten keren. Als laagste in rang zal hij zich een hogere positie letterlijk moeten bevechten.

Een aap die als baby wordt gekocht zal een extreme aanhankelijkheid jegens zijn eigenaar vertonen. Zijn natuurlijke behoefte aan bescherming dwingt hem ertoe zich te hechten aan zijn menselijke verzorger. Maar naarmate hij zelfstandiger wordt, gaat hij de grenzen van wat mag en niet mag verkennen. Om hoogste in rang te worden zal hij eerst de zwakste gezinsleden, meestal de kinderen, aanvallen en daarna het leidende vrouwtje van `zijn` groep, de vrouw des huizes. Ten slotte neemt hij het op tegen de leider, de heer des huizes.

Gewoonlijk is dit het keerpunt in de genegenheid voor het eertijds vertederende troeteldier. Die brutale aap moet maar eens leren wie de baas is, als hij niet wil gehoorzamen gaat hij in een kooi, punt uit. Gevangenschap en totale eenzaamheid zijn de straf voor het dier, dat geen andere misdaad pleegde dan zijn instinct te volgen."

http://www.aap.nl/wat-aap-doet/huisdier/aap.html

Toegevoegd na 22 seconden:
Maar als je echt wil, dan wil ik wel eens bij je komen logeren, kijken of je nadien nog zo graag wil :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een opleiding volgen tot dierverzorger, zien dat je met apen kunt werken, en dan heel heel heel misschien als je heel heel heel veel geluk hebt (hoewel dierverzorgers er niet dol op zijn) mag je een keer een ziek of verstoten dierjte een tijdje opvoeden.

Apen zijn GEEN huisdieren. Ik herhaal : apen zijn GEEN huisideren, en hoewel het soms heel goed lijkt te gaan, gaat het in 99 van de 100 gevallen heel, heel erg verkeerd.

Je kunt ze overigens niet zindelijk maken ; je zult echt in dat soort gevallen je aap een luier om moeten doen of je hele huis aan het dier aanpassen. Apen verzorgen (zoals in de eerste alinea) doe je dan ook in de regel in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Praktisch onmogelijk ; je moet vaak wel HEEL erg dicht bij het vuur (= de directie) zitten. Maar het is wel de ENIGE manier om kans te lopen ooit , even, voor een aapje te mogen zorgen.
(De Apenheul is trouwens ook een 'goeie' plek om connecties te hebben).
Aan je vraag te zien Yorick, heb je je nog helemaal niet voorbereid op het hebben van een aapje als huisdier. En je bent ook nog jong (1997?).

Dat zijn twee hele belangrijke dingen.
Je bent jong en mogelijk impulsief. Je wilt een diertje, iets aparts, iets cools.
Met een aapje zul je best veel belangstelling (én afkeuring!!!) krijgen, maar....
als je een dierenvriend bent, schaf je geen aapje aan.
Apen horen niet in en huiskamer in Nederland!
Daar is al meer dan genoeg over geschreven. NEE!!!!!

Als je een huisdier wilt, dan moet je eens goed nadenken elke dat is. Een dier dat daar geschikt voor is: poes, cavia, vogeltjes, goudvis. Waar jij de zorg voor hebt, ook al wordt dat diertje 10 jaar oud. Het is niet een spelletje, even leuk en dan klaar. Het is een levend wezen met recht op goeie verzorging zolang het leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er worden jaarlijks afschuwelijk veel baby aapjes weggenomen vd moeder. Om zo vervolgens aan toeristen voor 100 à 200 eur verkocht te worden. Deze aapjes zijn in het begin zo lief en onschuldig maar op latere leeftijd breekt het de boel af en stelt het zich agressief op naar mensen. Hoe kan het ook anders een aap hoort thuis in de natuur niet bij ons mensen in huis. Het is trouwens ook nog eens illegaal Groetjes, Ayla.