Mijn kat is asociaal, zou het helpen er een kat bij te nemen zodat hij nog kan leren hoe het werkt om een kat te zijn?

Mijn kater is nu bijna 5 maanden. hij is met 7 weken bij mij gekomen en dat was volgens mij iets te vroeg bij zijn moeder vandaan. Mijn kat snapt de regeltjes niet, aaien is 10 tellen leuk, en daarna zonder enig waarschuwen zet hij zijn nagels in je vel en zet een tandafdruk. Na 5 maanden mijn armen vol met littekens en krassen, ben ik het geweld van mijn kat wel zat. Zou het helpen als ik er een kat bij nam in huis dat mijn kater alsnog leert hoe het moet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk he katten?!

Het beste antwoord

Ik vrees dat een katje erbij weinig verschil zal maken in zijn "stoei" gedrag... Het zal hem ook niet leren om zich als voorbeeldige kat te gedragen en ook weet je van te voren niet wat de kat (en de andere) uberhaupt vinden van een soortgenoot erbij... Vaak gaat het goed maar als het niet goed gaat zit je met een nog groter probleem...

Ook is een soortgenootje niet bedoeld om jouw kat "op te voeden", daar ben jij voor en dit bereik je alleen maar met duidelijke regels en deze op een manier die door katten goed te begrijpen is te handhaven... En dan nog, een kat is volgzaam dier dus het "leren" zal bij de een wat makkelijker gaan dan bij de ander...

Dergelijk gedrag kan trouwens met meerdere oorzaken te maken hebben, van zowel speelsigheid, tot verveling, tot laten zien wie de baas is tot zelfs een teken van pijn (aanraken op een pijnlijke plek)...

Toegevoegd na 1 minuut:
asociaal zou ik het overigens niet willen noemen... eigenlijk is het juist een heel normaal katten gedrag... katten die onderlig stoeien bijten en krabben elkaar ook op deze manier...

Toegevoegd na 3 minuten:
** het moet zijn: de kat is GEEN volgzaam dier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

volgens mij is je kat nog steeds speels, als jij hem aait denkt hij, joepie, in de aanval.
Als hij bijt op boze toon NEE zeggen en stoppen met aaien, lang volhouden dan leert hij het en als hij ouder wordt gaat dat ook wel beter. Ik denk niet dat hij echt "manieren" leert wat dat betreft van een andere kat
amigo
13 jaar geleden
ik wil je zeker aanraden er een katje van dezelfde leeftijd bij te zetten, gewoon omdat dat veel leuker is voor je kat.
bovendien kunnen ze al spelend hun energie kwijt, en daar zal je katertje zeker rustiger van worden, ook naar jou toe.
maar het opvoeden zal je zelf moeten doen vrees ik.
speel nooit met je kat met je handen, die zijn er alleen voor het aaien.
leer je kat "lezen", de waarschuwingen zijn vaak subtiel, maar ze zijn er wel degelijk.
grijpt je katje je toch, "bevries" dan, en trek je hand terug zodra je kan.
vervolgens negeer je het beestje eventjes.
zo leert hij dat er geen lol aan te beleven is om je te pakken.
bedenk verder dat je katje misschien wat wild is door een overmaat aan energie, op die leeftijd zijn het echte stuiterballetjes.
speel daarom dagelijks met hem, met bijvoorbeeld een veter en een laserlampje.
put hem gerust uit!

tot slot: mocht je er een katje bij nemen, bedenk dan dat je katertje tegen geslachtsrijp aanzit.
met 5 mnd castreren is het beste, zeker als er een poesje bij zou komen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een kat erbij nemen om je kater beter gedrag te leren kan helpen, maar dan zou het een welopgevoede volwassen kat moeten zijn die niet over zich heen laat lopen.
Echter een jongere kat erbij zou een beter speelkameraadje voor hem zijn. Je kater zit nu in de puberteit en dan is dit stoeigedrag heel normaal. Alleen zou hij zich normaal uitleven op zijn soortgenoten.
Momenteel heb ik eenzelfde stuiterende puber-dame rondlopen. Alleen heeft zij twee soortgenoten om te pesten en te stoeien.
Zoals de eerdere antwoorden al aangeven, accepteer het bijten niet. Leer hem dat handen aaien en niet zijn om te spelen. Speel liever met hem met een speeltje of bijvoorbeeld een muis aan een hengel, daar mag hij dan mee stoeien en in bijten.
Laat hem verder castreren, dat zal hem ook al een stuk rustiger maken. Na een paar maanden zijn de hormonen uit het lijfje en zal hij zich wat volwassener gaan gedragen. Maar houd er rekening mee dat hij zeker nog een jaar een puber/adolescent is en dus behoorlijk druk kan zijn...
Ook kan je overwegen eens een kattengedragsdeskundige te consulteren. Zij kan je helpen met tips en trucs en verklaren waar het (wellicht afwijkende) gedrag nu vandaan komt en opgelost kan worden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou idd. speelsheid kunnen zijn, want je kat is nog aardig jong. Ik denk dat als je bijv. een speeluurtje in last, ze al veel van dr energie kwijt is en ze zo ook wat meer handelbaarder word. En katten kan je echt wel wat leren, ik hoef maar op iets hardere toon BO! te zeggen, en ze weet het precies.

Maar een andere kat er bij is niet altijd een de oplossing.
Ik ben destijds uit huis gegaan, en heb een poes overgenomen van een gezin. Ze was toen een jr of 2.

Ze was altijd al uit de boom kijkerig, en erg op mij gesteld, ook bezitterig. Ik dacht, leuk een katje erbij, omdat ik overdag werk, beetje een maatje zeg maar.
Maar na 2 weken had mijn poes, van de stress haar hele kop opengekrabt. En werd maar valser en valser.

Heb dit gedeeld met een collega en zij wilde toen de kat die er als laatst bij kwam wel overnemen. Nadat kat 2 weg was, was onze kat weer de oude.

Dit is natuurlijk wel een ander verhaal, maar ik denk wel dat je naar de "persoonlijkheid" van de kat moet kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat hij/zij nog in de kattenpuberteit zit, dan zijn ze nog erg speels en uitdagend naar alles wat beweegt en reageert.
En misschien is hij/zij nog bezig met tandjes wisselen?
Ik weet niet precies hoe lang dat duurt bij katten, maar daardoor hebben ze ook extra bijtbehoefte.
Verder is het vooral oefenen voor het leren jagen wat hij doet.
Maar je zult wel grenzen moeten stellen, nee is nee.
Net als bij een peuter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kater doet dat ook (nog steeds, en hij is nu vier). Het is wel een stuk minder geworden nadat ik hem heb laten castreren. En ik weet nu wanneer hij in de aanval gaat, dus aai ik hem dan niet meer. Gulden regel bij hem is: hij bepaalt wanneer hij geaaid wil worden, klimt dan op schoot en is superlief. Maar als hij door het huis banjert en op onderzoek uit is, wil hij gewoon niet lastig gevallen worden en moet ik hem met rust laten, hoe aaibaar hij er ook uitziet :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, maar mijn Moos (kat dus) komt super lief bij me op schoot, wil worden geaaid, geeft koppies en zonder dat ik er erg in heb, hangt hij aan mijn vel met tanden en nagels....Ik zie de waarschuwing niet....
Katten zijn (itt honden) geen roedeldieren, dus of je hem een plezier doet met een ander katje in huis vraag ik me af. Wij hebben dat ook wel eens gedacht, maar het mislukte grandioos. Het bleven levenslang min of meer vijanden en samen in één mandje werd het nooit.
Ik zou proberen om deze op te voeden, hij is nog jong genoeg. Probeer die gewoonte van bijten en krabben af te leren.
De tips die ik daarvoor kan bedenken: stop met spelen / aaien als hij vervelend doet, roep eventueel hard AUW.
Probeer op een andere manier te spelen, met een drinkrietje kun je eindeloos met 'm spelen en je handen blijven heel.
Zorg dat hij zijn energie kwijt kan, buiten of boven of waar ook.