Het wordt binnenkort -10 'snachts; moet ik mijn konijn binnenhalen of kan zij gewoon buiten blijven?? Alle tips zijn welkom.

Roosje woont in een kinderspeelhuisje met een konijnentuin. Het huisje staat op stoeptegels en in de tuin is gaas ingegraven zodat ze er niet vandoor kan maar wel enigzins een holletje kan graven. Ook staat het ondergedeelte van haar kooi in het huisje; met zaagsel, veel stro en hooi. Moet ik het huisje isoleren of is tochtdicht genoeg ? Ben zo bang dat ik het konijn op een ochtend stijfbevroren terugvind....

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb met plamuur alle kieren dichtgesmeerd en een deken voor de deur ( en een theedoek voor het raampje) gehangen. Extra hooi en stro toegevoegd, de plastic onderbak op bakstenen ( van de grond af) gezet en ik ben nu nog een nachthok aan het knutselen... Dank jullie wel voor alle tips.
***OOK NAMENS ROOSJE***

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik heb met plamuur alle kieren dichtgesmeerd en een deken voor de deur ( en een theedoek voor het raampje) gehangen. Extra hooi en stro toegevoegd, de plastic onderbak op bakstenen ( van de grond af) gezet en ik ben nu nog een nachthok aan het knutselen... Dank jullie wel voor alle tips.
***OOK NAMENS ROOSJE***

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (14)

Het beste is dus om je konijn gewoon naar binnen te halen.
Voor te isoleren ben je al te laat, je kan wel een warmte lamp ophangen, maar dat zal weinig zin hebben, als het hok slecht geïsoleerd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon wat extra stro toevoegen en Roosje zal zelf wel het meest behagelijk plekje opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Roosje een goed (en vooral tochtvrij) nachthok heeft met een ruime hoeveelheid stro kan ze gewoon buiten blijven hoor. Je kunt ook nog een jute zak voor de ingang hangen en eventueel tempex buitenom het nachthok plaatsen.

Ik heb vele jaren zelf een konijn gehad en dat haalde ik de hele winter niet binnen. Mijn nachthok was van multiplex en tochtvrij.

PS. Mooie ren heb je hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens met dit antwoord! +
Roosje heeft allang rekening gehouden met de kou door wat extra vacht aan te maken, dieren hebben dit sneller door dan wij!!!
Houd wel het water goed in de gaten! En zorg voor voldoende groenvoer voor het geval het water toch bevriest voor je er erg in hebt. Het groenvoer kunnen ze gewoon nog aan knagen ook al is het bevroren!
ben het eens met de bovenstaande antwoorden, een jutenzak ervoor is voldoende. ook kan je bij bijvoorbeeld de welkoop een soort gordijn kopen (is niet duur, rond de 10 euro) die kou en wind tegenhoudt. wij deden ons konijn vroeger altijd in de schuur als het extreem koud was, als het een beetje vroor deden we veel extra stro erin en een jutenzak ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het risico is reeel. Ik heb zelf nog een jeugdtrauma van een bevroren konijn. Voor de zekerheid zou ik em bij dit soort weer even binnenhalen. Op zich kan het konijn zichzelf goed warmhouden maar konijnen hebben wel een "hol" nodig anders gaat het mis. Dus tochvrij en voldoende materiaal in het hok zijn wel vereisten. Je kan ook eens een thermometer in het hok hangen. Zoeentje die de minimum temperatuur in het hok vastlegt. Als dat rond de nul komt zou ik me zorgen gaan maken voor het konijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kou is niet zo erg voor een konijn. die zien het al langer van tevoren aankomen dan wij. Een paar tips om Roosje de nacht prettiger door te laten komen;

Als de ingang van het hok op de wind staat, deze afdekken met een jute zak of oude deken.
Stop tochtkiertjes dicht met stro.
Geef voldoende hooi. het eten en verteren hiervan zorgt voor extra warmte.
Zorg dat ze van de grond af zit. Vocht trekt door de bodem het hok in. Dit is schadelijker dan kou. Dek de grond dus af met een dikke laag stro bijv.
Een appel of wortel geven om het konijn van voldoende vocht te voorzien.

Je kunt trouwens controleren of ze het te koud heeft.
Als je zo`n koud konijn onder je jas houdt, moet je binnen 1 minuut voelen dat zij opwarmt. Zo niet....dan heeft ze het te koud, dan is het hok waarschijnlijk niet 100 % wind- en tochtvrij.

Ik zou haar in elk geval niet naar binnen in de warmte halen, dit is funest voor haar weerstand. Dan is een schuur met voldoende lucht en licht beter.
amc
13 jaar geleden
Ik ben altijd blij als mensen rekening houden met hun huisdieren.

Zo goed als Roosje erbij zit gaat dat geen problemen geven. Ze heeft al de mogelijkheid om beschut te zitten. Het hoeft niet eens warm te zijn. Maar wel tochtvrij. Leuk beestje om te zien en een super huisje!

Iets anders: staat Roosje vlakbij de straat? In onze buurt hier waren vorig jaar zomaar konijntjes uit hun hok gehaald. Schandalig! In december, 's nachts. Tegen Kerst. Wat een verdriet voor de kindertjes. Heeft eigenlijk wel niks met je vraag te maken, maar als andere mensen dit lezen zijn ze wel gewaarschuwd.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat afschuwelijk bestevaer. Ik snap zulke mensen niet!
Konijnen die de hele zomer en herfst buiten hebben doorgebracht, hebben een dikke wintervacht ontwikkeld, en kunnen buiten blijven tot ca. 10 graden vorst. Voorwaarde is dat het hok luw staat, met de opening van de wind af, en dat er een nachthok is. In het hok en nachthok wordt extra dik stro gedaan. 's Nachts kan een juten zak voor de opening gehangen worden, of er kan plexiglas voor gedaan worden. In het laatste geval moet er gezorgd worden voor een brede kier, voor frisse lucht.
De ren moet aan de windzijde afgeschermd worden.

Drinkwater
Het drinkwater bevriest nu voortdurend, en het is nodig om vaker per dag vers water te geven, het beste lauw water. Doe dit op vaste tijden, zodat je konijn weet wanneer hij kan drinken. Wanneer je konijn direct gaat drinken heeft hij voldoende vocht naar binnen voordat het water bevroren is. Vooral ook 's avonds voordat je naar bed gaat nog een keer je konijn laten drinken. Suiker in het water is af te raden, het water bevriest toch, en suiker is schadelijk voor de blindedarmflora.
Een flesje kan geïsoleerd worden met een dikke sok o.i.d., maar meestal bevriest het water in het tuitje snel, zodat er een klont ijs in zit. Het beste is een waterbak, die in stro wordt gezet. Stro isoleert en houdt bevriezing van het water enigszins tegen. Let er wel op dat je konijn niet precies een jolig konijn is dat met een waterbak gaat smijten. De waterbak moet zwaar zijn en liefst taps toelopen.

Extreme kou
Als het harder gaat vriezen dan 10 graden en er staat een snijdende oostenwind kunnen konijnen beter in een vocht- en tochtvrije schuur of garage gezet worden, of zorg er voor dat je konijn diep in stro kan wegkruipen. Een apart nachthok is absoluut noodzakelijk, vul dat dik met stro. In een hok zonder nachthok kunnen konijnen zich niet goed warmhouden.

Te koud of niet
Konijnen zullen in de winterkou ijskoude oren hebben. Hoe weet je of ze het te koud hebben? Controleer of de lichaamstemperatuur goed is, door in het kuiltje in de nek te voelen, vlak onder het achterhoofd, daar moet het warm zijn. Wordt een koud konijn even onder de jas genomen, dan moet het dier vrij direct warm worden. Blijft hij ook onder de jas (nog lange tijd) koud, dan moet het dier op een warmere plaats gehuisvest worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je konijn gewoon in een koele omgeving onderbrengen (schuur o.i.d.) dan krijgt die het ook niet gelijk zo warm. Het konijn kan wel tegen de kou maar als het erg vriest kan het drinkwater bevriezen en kan het konijn anders zijn drinken niet meer drinken en gaat dan dood van de dorst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bekleden mijn konijnen hok met een grijze vuilniszak...zo kon de wind er ook niet doorheen. Het was geen huisje trouwens wat ik had, maar echt zo'n hok met gaas ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo deed ik dat ook met ons konijnenhok. Ging zelfs prima in die strenge elfstedenwinter van '97
tocht daar kunnen ze echt niet tegen.maar zo te zien heeft roosje een dikke jas aan.extra hooi is ook aanrader en een liksteen voor konijnen extra zouten en mineralen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Antwoord van friezin lijkt me helemaal compleet. Toch een kleine toevoeging vanuit eigen ervaring waar je misschien voor in de toekomst iets mee kan.
Mijn konijnen hebben ook een binnenhok met veel stro en een buitenren. Ze hebben een burcht onder de grond gegraven, soms wel een meter diep. Daar kunnen ze heel prima overwinteren. Op een meter diepte zal de vrieskou in Nederland niet snel komen. Konijnen voelen zich ook heel veilig in een burcht. Het is hun natuurlijke leefomgeving. Het bijzondere is: ze zouden heel gemakkelijk een weg naar buiten kunnen graven en ontsnappen. Maar dat doen ze niet. Als ze lekker te eten hebben en goed verzorgd, blijven ze in en onder de ren.
Dit heb ik ook regelmatig gezien bij anderen die konijnen hebben waar ze kunnen graven. Maar ik denk dat het dan wel belangrijk is dat Roosje een vriendje/vriendinnetje erbij krijgt. Als ze alleen in zal ze misschien toch ontsnappen om op zoek te gaan naar andere konijnen, want een konijn is een groepsdier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hem lekker binnen zetten, je laat dat arme beest toch niet bevriezen in de kou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan hem buiten laten hoor hij kan al naar binnen.
dus je kunt hem gewoon in je hok zetten