een paard op mijn werk waar ik erg aan gehecht ben geraakt, wordt binnenkort verkocht aan de slacht, moet ik haar kopen?

k heb 4 jaar met veel plezier op haar gereden en met haar gewerkt, ze heeft altijd enorm haar best gedaan en ik ben erg aan haar gehecht geraakt. de afgelopen anderhalf jaar kon ze niet meer werken, na het krijgen van een veulen is haar achterhand verzakt. door middel van fysiotherapie, oefeningen, masseren etc door professionals hebben we geprobeerd haar weer goed te krijgen, maar dat is helaas nog niet gelukt. mijn baas heeft een bedrijf, en geen geld en tijd voor een zorgenkindje zoals zij. hij heeft het geprobeerd, maar nu moet ze weg. omdat hij geen slecht paard wil verkopen aan iemand (die dan misschien toch met haar gaat werken), betekent weg dus naar de slacht.
ik heb eigenlijk geen geld en tijd om een paard te kopen en te onderhouden. en ik had altijd bedacht dat als ik een paard zou kopen, het er een zou zijn waar ik wat mee kan (rijden, mennen) dit is een lieverd, en wie weet, met veel inspanning komt het nog een beetje goed, maar echt op haar rijden kan waarschijnlijk nooit meer.
ik weet wel..je kan ook leuk wandelen en grondwerk doen, maar toch. ik twijfel. enerzijds wil ik haar niet laten stikken (dat heeft ze bij mij ook nooit gedaan) anderzijds sta ik niet echt te springen om nu voor de komende 20 jaar (ze is pas 6) een zorgenpaardje te hebben en te moeten onderhouden

wat is wijsheid?
haar kopen en weggeven aan iemand anders heb ik ook al bedacht, maar ja, aan wie dan en hoe weet je zeker dat diegene ook echt echt goed voor haar zal zorgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Probeer haar te kopen en zoek idd naar een boer of rusthuis die wel een plekje voor haar op de wei heeft, er zijn er echt genoeg die de ruimte wel hebben en misschien een maatje voor hun eigen paard zoeken.
Kijk en vraag dus rond maar laat haar zeker niet stikken want daar krijg je spijt van, je vind echt wel een goede, betaalbare plek voor haar.
En misschien wil je baas haar aan jou ook wel voor veel minder geld 'verkopen'.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

probeer haar te behouden!
en vertrouw erop dat goed voor haar gezorgd gaat worden. ze is het waard! naar de slacht is een afschuwelijke gedachte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop het paard en schenk het aan een paardenrusthuis. En maak daarmee afspraken over het onderhoud en jouw (financiële) bijdrage er in. Er zijn er meerdere maar deze is de bekendste (zie link).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jouw verhaal zo lees, dan heb jij ten eerste het geld niet om het paard te onderhouden (kopen kan wel, als jij hetzelfde biedt als de slachter, dan zal jouw baas jou het paard wel willen verkopen), maar een paard onderhouden is duur.
Je hebt stalling nodig en voedsel. Je hebt dierenartskosten die er nog bij komen kijken.

Je gaf zelf al aan dat je ook geen tijd hebt om haar te onderhouden, dus eigenijk weet je zelf al dat je het paard beter niet kunt kopen.
Wat je wel kunt doen is informeren bij een zorgboerderij ofzo of die er een lief paard bij willen hebben dat verzorgd kan worden.
Tja anders, hoe vreselijk ook, dan is het misschien beter om haar naar de slacht te brengen. Als het dier zielig in haar eentje op stal staat terwijl er één keer per dag iemand langs komt om haar te voeren, dan zal ze daar ook niet gelukkig van worden.

Sterkte in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou haar niet laten doden. Zo'n prachtig dier, dat jou al die tijd heeft laten rijden en waar je een band mee hebt, laten doden omdat ze nu niet meer te berijden is... zij verdient beter dan dat.
Eigenlijk is het gewoon onze morele plicht als mens om, als we dieren (laten) fokken en hen gebruiken, hen goed te verzorgen, óók als ze ons geen plezier meer leveren.
Anders zouden we eigenlijk überhaupt niet moeten beginnen aan huisdieren of paardrijden, als we dat er niet voor over hebben. (Niet als kritiek tegen jou bedoeld)

Ik zou het gewoon proberen, als het je toch niet bevalt, kan je haar altijd nog wegdoen/laten doden, dan heeft ze in de tussentijd het in ieder geval goed gehad (dit geldt alleen als je haar kan onderhouden op een verantwoorde manier natuurlijk)
Als je haar zelf niet (meer) kan onderhouden, kan je kijken of er iets te regelen is bij een kinderboerderij oid. Ik zou ook eens kijken bij stichting Melief, die afgedankte dieren opvangt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
probeer haar te houden, ik denk dat je er erg veel spijt van gaat krijgen als je haar laat afmaken. probeer een goed thuis voor haar te vinden, er is vast wel ergens in de buurt een boer of iemand met paarden die het verhaal aangaat en een plekje biedt in zijn/haar stal tegen een (kleine) vergoeding. diegene kan het paard dan gewoon eten geven als hij zijn eigen paarden/dieren eten geeft, en misschien ook wel verzorgen op dagen dat je zelf niet kan.

anders bestaat er inderdaad ook nog een soort van rustplaats voor paarden. Ik weet dat er 1 in soest zit, hier heb ik vrijwilligerswerk gedaan, maar er zullen er zeker nog wel meer zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe rottig het ook is, je kunt toch het beste je verstand boven je gevoel laten prefereren. Ten eerste heb je geen geld en geen tijd ervoor en wie weet kom je volgend jaar weer een ander zielig paard tegen en dan...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je van dat dier houdt, doe je toch alles om te voorkomen dat het naar de slacht moet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ 120% mee eens!
Er bestaan opvanghuizen voor zieke paarden, die niet meer gebruikt kunnen worden, misschien kun je daat informeren.
Je moet even googlen bij opvang zieke paarden.
Ik had er anders wel wat adressen bijgedaan, maar ik weet niet wat bij jou in de buurt is. (één voorbeeldadres erbij gedaan)

Ik neem aan dat er uitgezocht is dat ze niet meer te behandelen is, anders zou ik ook nog een andere dierenarts vragen en dan één die gespecialiseerd is in paarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt hard, maar tenzij je iemand kunt vinden waarvan je zeker bent dat ze haar goed verzorgen, en gaan BLIJVEN verzorgen, en niet om haar te berijden, maar vrij te laten lopen, (wat dus allemaal niet vanzelfsprekend is) kun je haar misschien best uit haar lijden laten verlossen.

Als je haar zelf koopt, en je raakt haar niet kwijt aan een goed tehuis, wat ga je dan doen? Een kinderboerderij wil haar misschien nog wel, alhoewel die geen dieren aannemen waar ze kosten aan hebben. Als ze nu beter zou zijn, en er geen kosten aan zouden zijn, zou je haar misschien nog wel kwijt kunnen raken. Maar zolang ze behandelingen nodig heeft, gaat niemand haar willen...

Toegevoegd na 5 minuten:
Met kosten, bedoel ik medische verzorgkosten, fysio ed. Ik bedoel niet voeding ed.