kan ook een kat dementeren

Ik heb een kater van 13 jaar oud. Hij vraagt om eten terwijl ik hem 10 minuten ervoor een hele portie heb gegeven. Vaak eet hij het niet op en zeurt met een vol bakje voor zich om voedsel. ik dacht heel even aan dementie. Het soort waarbij je korte termijn geheugen weg is. Kunnen ook katten dit krijgen is hier meer over bekend.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Jazeker kunnen katten dement worden!
Heeft hij ook andere verschijnselen dan alleen dit rondom het eten? Want soms besluit een kat ineens dat zijn favoriete voer heeft afgedaan (en dan koop je 3 soorten voor je iets hebt dat mijnheer lekker vindt, en dan wil ie na 2 dagen weer zijn oude favoriete voer...).

Hier wat informatie: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/kat/senior/dementie.html

En een artikel uit Trouw van 2007: http://www.trouw.nl/groen/article1667670.ece/Kat_op_leeftijd_even_vaak_dement_als_bejaard_mens__.html

Er staan ook wat tips in beide stukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten zijn soms hopeloze beesten hoor ;-) De meeste katten willen altijd hetzelfde eten geloof ik, maar dan ineens, hoppa, totale hongerstaking alsof je ze gruwelijk voer geeft. En twee dagen later willen ze weer alleen en uitsluitend het oude voer. Ik weet niet wat dat is...
Maar als dat het enige verschijnsel bij je kat is, hoeft dat niet per se op dementie te wijzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kat eet op geur,als hij problemen heeft met ruiken zal hij zijn voer niet eten.Sterker ruikende voer eet hij dan wel.Misschien heeft je kat af en toe last van zijn reuk en eet daarom de ene keer wel en de andere keer niet van het voer.Als hij weer niet wil eten geef dan iets van vis o.i.d. wat heel sterk ruikt.Dit was een tip van de dierenarts toen onze kat ziek was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slim idee!

Andere antwoorden (8)

Ja katten kunnen dat krijgen.
Zo had mijn schoonzusje een kat die ging ruiken aan een brandende kaars, erg zielig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan ook zijn dat hij een schildklierprobleem heeft. Immers mijn toen 15 jarige kat deed hetzelfde als jouw kat en toen dachten we ook aan dementie. Uit bloedonderzoek bleek een schildklierprobleem dat met Felimazole goed te behandelen is.
Het beste antwoord op deze vraag van jou, zal door de dierenarts gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt gelijk. Maar mijn kat bleef ook miauwen nadat hij gegeten had en toch vol zat.
zelf hebben we een poes van 19+ ook demend en soms is zei ook geheel de weg kwijt, tip extra opletten voor gevaar ook jou kat is niet meer de jongste belangrijk is dat ze niet vergeet te eten en drinken dat hebben we hier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dementie

's Nachts hard miauwen, veel slapen of plotseling onzindelijk worden, dat kunnen signalen van dementie zijn. Als een dier ziek is, gaan we ermee naar de dierenarts. Maar met een kat die plots onzindelijk wordt? Of die opstaat, vastberaden naar de deur wandelt maar halverwege niet meer lijkt te weten wat hij precies van plan was? Die vaak een tijd in gedachten verzonken blijft staan of alleen maar lijkt te slapen? Of met de kat die ineens 's nachts hard gaat miauwen, het naast de bak doet in plaats van erop en niet meer lijkt te beseffen wat er om hem heen gebeurt? Die een beetje doelloos of verdwaasd rondwandelt?

Als alle lichamelijke oorzaken zoals een verminderd gehoor of gezichtsvermogen, een verstoorde nierfunctie of een slechte schildklierwerking na gedegen onderzoek zijn uitgesloten blijft er vaak maar één diagnose over: cognitieve disfunctie, oftewel dementie. ‘Hij wordt oud'. En als een dier oud wordt en dergelijke ouderdomskwalen gaat vertonen dan nemen we deze vaak voor lief. De diagnose 'dementie' is moeilijk te stellen - deze bestaat vaak alleen uit uitsluiting van alle andere lichamelijke oorzaken -, de vermoedelijke oorzaken zijn divers en reguliere medicatie biedt weinig soelaas. Niets aan te doen dus en bovendien, ‘hoort het er bij', toch?

Het zou een wonderschone wereld zijn als alle dieren gezond en vitaal 18 werden en dan omvielen; maar ouderdomskwalen horen er helaas bij. Toch is aan veel van deze kwalen wel degelijk meer te doen dan vaak wordt aangenomen, bijvoorbeeld door het inzetten van een goed, natuurlijk voedingssupplement. Sommigen van u zullen zich nu bedenkelijk op het hoofd krabben. Natuurlijk? Supplement? Het toedienen van voedingssupplementen is echter niets vaags, of alternatiefs. Oudere dieren die door verschillende oorzaken diverse essentiële nutriënten niet meer voldoende kunnen opnemen uit hun voeding, óf die zelf bepaalde stoffen niet meer goed kunnen aanmaken, kunnen erg veel baat hebben bij een extra aanvulling van deze stoffen.
fremar
13 jaar geleden
mijn vorige hond was ook dement. en aangezien het bij honden kan veronderstel ik bij katten ook . bv mijn hond wou naar buiten en ging klaar staan aan de scharnieren van de deur . en als ge de deur open deed bleef hjij staan en als je het dan een duwtje wou geven in de goeie richting beet hij ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Katten kunnen dement worden , maak het kan ook zijn dat de hersenen bijvoorbeeld aangetast worden door doorgebroken oormijt.
Daarom is het belangrijk oormijt goed en meteen te behandelen en de kat er regelmatig op te controleren.
We hebben een aangelopen kat met ernstig oormijt opgenomen en behandeld.
Helaas lijkt het er op dat ze lange tijd met deze (gemakkelijk te voorkomen) kwaal heeft rondgelopen.
Haar koppetje doet het niet goed meer, het is verder een schat, totaal niet vals maar ze is de draad volkomen kwijt, wil binnen enige minuten weenr naar buiten als ze net binnen is en andersom.
Omdat ze vermoedelijk ook doof is kermt ze als een
diertje wat mishandeld wordt , wat zeer onaangenaam is om te horen, dit keihard en dag en nacht.
Omdat ze verder vooralsnog geen pijn lijkt te lijden zijn we van mening dat ze niet aan inslapen toe is.
Enerzijds is het irritant voor de buurt maar beter dan voor haar te zorgen kunnen we ook niet doen, wij vinden het te ver gaan een katje wat de weg kwijt is, een spuitje te geven omdat het gejammer storend is.
Helaas kan de een meer van een kat hebben dan de ander, we zijn wat ongerust op het feit dat ze zich in het huis kan vergissen en binnendringt bij mensen die korte metten met haar maken.
Haar opsluiten is ook geen optie.
Dementie is een ramp voor mens EN dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker is dit mogelijk en het komt ook veelvuldig voor! Er kunnen echter ook tal van andere redenen zijn voor dit gedrag. Ik ga je niet onnodig ongerust maken met de mogelijkheden.
Hert is aan te raden om met een kat van 13 jaar eens langs de dierenarts te gaan en een seniorencheck te laten doen. Een lichamelijk probleem kan ook ten grondslag liggen aan vreemd gedrag. Is het toch dementie, dan kan soms een ondersteuning geboden worden d.m.v. medicijnen of voedingssupplementen.
Een algemeen onderzoek en een algemeen bloedbeeld zegt al veel meer over de conditie van een senior-kat. Wellicht is er een ander probleem gaande en kan dit verholpen worden?!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja mijn kat is 17 en die is ook aan het dementeren