Waarom wordt mijn kater (15 weken oud) ineens (erg) knorrig en zet hij zijn nagels in mijn arm of hand en bijt hij? Zie uitleg

Ik heb een katertje van 15 weken oud thuis. Op zich een lief dier, maar altijd als hij bij je komt liggen begint hij heerlijk te spinnen, echt genieten! Hij ligt heerlijk rustig bij je, en ineens... Zet hij zijn nagels in je arm of hand, oren gaan naar achteren en hij zet daarbij ook zijn tanden nog even in mijn arm... Is dit normaal gedrag of kan het zijn dat mijn kater gewoon niet helemaal lekker is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Zeker heel normaal kittengedrag! Dit doen ze immers in de natuur ook met hun broertjes en zusjes. Moedig het zeker niet aan door mee te gaan 'stoeien'. Houd je hand stil, totdat hij zijn nagels terugtrekt en negeer hem vervolgens. Hopelijk leert hij dan dat handen niet 'terugstoeien'. Hij moet leren dat handen er zijn om hem te aaien en zijn speeltjes om mee te stoeien en te spelen. Maar leer hem dit NIET door te straffen!
Het overspringen van het ene in het andere gedrag is overigens heel normaal voor katten, ze zijn er zelfs kampioen in. Let maar eens op, midden in een achtervolging hebben ze bijvoorbeeld ineens de behoefte om zich te wassen.
Kittens zullen zich, naar menselijke maatstaven, zeker het eerste jaar idioot gedragen. Druk, speels, wild, dan weer lief, dan weer stout, uren slapen om vervolgens tegen de muren op te springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hij houdt duidelijk van je ;)
Wel au zeggen en zijn pootjes losmaken na enkele weken zal hij gaan begrijpen dat je dat niet zo lekker vindt.
Katten voelen heel precies met hun nagels waar je huid begint onder je trui of broek; als ze op schoot zitten zetten ze vaak hun nagels in je kleren, maar zodra ze je huid voelen stoppen ze. Dat is wel iets dat ze nog moeten leren als ze jong zijn; als jij zacht met hen om gaat zullen ze dat in de regel ook met jou gaan doen al kunnen ze in een dolle bui nog wel eens hun verstand verliezen, maar als je niet schielijk je hand terugtrekt en au zegt komen ze meestal wel weer tot inkeer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt mij zo over alsof hij gewoon met je wil spelen... Kittens ontdekken natuurlijk met hun nageltjes en hun tandjes... Doet hij het uit zichzelf of als je hem op een bepaalde plek aanraakt? Als je het niet vertrouwd zeker naar de DA gaan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal gedrag.Hij wil spelenderwijs baas worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud was je kat toen hij van de moeder werd gescheiden? Is er nog een broertje of zusje van hem in huis? Katten hebben hun moeder tot minimaal 16 weken nodig, daarnaast zijn het sociale dieren en stellen een soortgenootje erg op prijs.

Heeft de kat voldoende te doen? Met een broertje of zusje erbij weet je zeker dat ze samen kunnen stoeien. Voor het spelgedrag is dit heel belangrijk, ze kunnen elkaar grenzen leren. Auw roepen heeft geen zin, dit is geen kattentaal en heeft voor de kat geen waarde.

Door goed naar de kat te kijken kan je zien of hij het wel zo fijn vindt om op schoot te liggen. Als hij spint, maar zijn snorharen staan tegen zijn gezicht gedrukt, dan spint hij om zichzelf gerust te stellen en is het geen teken van welbevinden. Zie je de oren naar achteren draaien en de snorharen tegen het gezicht, dan kan je het kitten beter niet aaien. Mocht hij je toch een keer bijten of krabben, dan niet je hand wegtrekken, maar stil blijven zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij wil gewoon spelen...
Dat deed mijne ook, maar als je auwa zegt en je hand wegtrekt dan gaat hij het na verloop van tijd snappen en dan stopt hij ermee =)