vlaamse reus zindelijk en tam maken

Hier in de dierenwinkel , hebben ze een Vlaamse reus.
Het beestje loopt gewoon los en schijnt op de kattenbak te gaan .
Nu willen wij ook zo'n konijn kopen en zindelijk maken , ook wil ik dat hij gewoon los door het huis kan lopen .
Is er iemand wie hier ervaring mee heeft , en gaan ze echt zo netjes op de kattenbak.?
Ik wil dit weten omdat ik een dierenvriend ben , en niet wil dat het na een poosje blijkt dat het een gigantische misstap is geweest . Kijk zo'n beestje aanschaffen is niet zo moeilijk , maar ik wil wel weten waar ik aan begin.
Waarom ik zoiets niet vraag aan de dierenwinkel???....omdat ik het idee heb dat zij gewoon alleen maar willen verkopen.
Kan iemand mij meer vertellen ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vergeet niet dat konijnen groepsdieren zijn en je ze geen plezier doet door ze alleen te houden. suc6!

Het beste antwoord

ja je kan een konijn inderdaad makkelijk leren om op een kattebak te gaan, als je het konijntje vanaf heel jong in je huis laat lopen, en je zet hem regelmatig op de bak, gaat hij dat ook doen, het konijn raakt eraan gewend...
wel oppassen met los laten lopen in je huis dat je alle draden van lampen e.d. goed hoog houd, konijnen knagen ze graag door...zou uiteraard zielig zijn als het beestje onder stroom komt te staan...

Toegevoegd na 1 minuut:
kijk t filmpje...

http://www.youtube.com/watch?v=KncyzFO6EOE
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, een konijn is prima zindelijk en tam te maken. Los lopen: als je erbij bent gaat het prima, dan kun je hem in de gaten houden. Maar je zult toch een (bij een Vlaamse reus grote!) kooi moeten kopen waar hij bijvoorbeeld 's-nachts in zal moeten. Het is geen hond of kat die je min of meer onbezorgd alleen kunt laten.

Je beschrijft niet hoe je woont, maar een Vlaamse reus houden in een normale woning is nogal wat. Misschien is een kleiner konijn dan beter. Heb je een groot buitenhok of zoiets dan kan het natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje voor je antwoord .
het loopgebied zou dan worden : woonkamer (25m²) + keuken (10 m²) + tuin ( 20m²).
Ik koos eigenlijk ook voor Vlaamse reus , omdat zij van karakter rustig zijn
Ivana
13 jaar geleden
Hangoorkonijntjes zijn ook rustig. Ze zijn liever en makkelijker dan andere kleine konijnen.
Ze zijn ook heel makkelijk zindelijk te maken. Jarenlang een hangoortje bij mijn dochter op haar kamer gehad. Die lag altijd onder haar voeten als ze zat te studeren. Nooit geen viezigheid gevonden. In een buitenhok plassen ze ook altijd in dezelfde hoek, dat is hun aard. Dus zijn ze van nature al een soort van zindelijk.
Konijnen plassen doorgaans in dezelfde hoek, in die hoek kun je de toiletbak plaatsen. Jonge konijnen zijn snel zindelijk, maar kunnen gaan sproeien als ze volwassen worden. Castreren/steriliseren helpt dan vaak om ze opnieuw zindelijk te krijgen.
De website (zie bron) geeft uitgebreide instructie over het zindelijk en tam krijgen. Zij gaan er van uit dat een konijn het NIET fijn vindt om opgepakt te worden, dus oppakken om op de toiletbak te zetten zou ik niet snel doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn motto is: 1 konijn is geen konijn! Konijnen hebben minstens 1 maatje nodig. Koop liever een kleiner ras en er 2. Of informeer bij knaagdierenopvangcentra naar een leuke konijnenmatch.
Konijnen houden er niet van opgepakt te worden! Aandacht, aaien en spelen vinden ze wel leuk. Doe je dit van jongs af aan, dan wordt het konijn vanzelf tam.
Zoals al eerder genoemd, hebben konijnen zelf al de neiging steeds in dezelfde hoek te plassen, als je hier een hoektpoilet in plaatst, kan je dit makkelijk verschonen. Als je vervolgens in dit hoektoilet geen zaagsel maar korrels gaat plaatsen, zal het konijnen dit gaan associëren met zijn plashoek. Daarna bak buiten kooi met dezelfde korrels en dan op goed geluk. De zindelijkheid beperkt zich overigens meestal tot het plassen, de keutels zal je toch wel ernaast vinden.
Ook eerder genoemd, lijkt het me niet verstandig een konijn los te laten lopen als je niet thuis bent, ze kangen overal aan. Helaas heb ik al slachtoffertjes van elektrocutie gezien... Ook vloerkleden, tijdschriften, meubels en eigenlijk vanalles vinden konijnen leuk om aan te knagen.

Castratie van het mannetje om stampen en sproeien te voorkomen is aan te raden. Bij de vrouwtjes is het belangrijk ze te laten steriliseren. Dit voorkomt dat ze later baarmoederontstekingen en baarmoeder/eierstokkanker krijgen. Dit komt namelijk veelvuldig voor bij konijnendames!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een konijn in dit geval de vlaamse reus kan zindelijk gemaakt worden.de kattenbak vullen met houdmot een een hoopje mest van zijn oude verblijf.een vlaamse reus moet wel veel beweging hebben,anders worden ze ontzettend dik.