Kan een hamsterbeet gevaarlijk zijn ?

We zijn gisteren namelijk met de klas naar een middelbare school gaan kijken een daar gingen we een aantal dingen doen, o.a. ook iets met dierenverzorging. Toen ben ik gebeten door een hamster (eigen schuld). Dusja

Toegevoegd na 1 minuut:
M'n vinger is nu een beetje blauw + je ziet de wond nog wel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (5)

Deze vraag is al eens gesteld. http://www.goeievraag.nl/vraag/hamsterbeet-gevaarlijk.8741 En het is gevaarlijk als die hamster een ziekte had anders niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen drama hoor, als die vraag al eens gesteld was, andere meningen zijn altijd welkom!!!
Een beet van een hamster is een 50-jarige Britse man bijna fataal geworden. Na de beet kreeg de man een hevige allergische reactie en moest hij vechten voor zijn leven, zo meldt the Daily Mail vandaag.

Het hamstertje bracht heel wat teweeg bij de Britse man. De man raakte in shock en kon bijna niet meer ademhalen door de beet. Toen de man blauw aanliep omdat hij een zuurstoftekort had, belden zijn familieleden de hulpdiensten. In het ziekenhuis kreeg de man enkele injecties. Hij is inmiddels buiten levensgevaar.

Volgens hamsterexperts is zo'n reactie van een hamsterbeet zeldzaam. In 2004 overleed een Japanse man aan de gevolgen van een hamsterbeet.

Als je niet allergisch bent, kan dit geen probleem zijn.
Maar wel goed ontsmetten voor bacterien.
Allergisch ben je niet, anders had je het allang....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch even naar de huisarts voor een tetanusinjectie.
Er zitten altijd bacterien aan die tanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep, dacht ik ook aan (uit ervaring met een hamsterbeet).
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kinderen hebben op hun 10 jaar nog een dtp prik gehad en deze werkt nog tot hun 19e jaar.
En hoe oud ben je?
Op een bepaalde leeftijd is je tetanusprik nog goed (die heb je als het goed is toen je 9jaar was ofzo gekregen.)
Als je onder de 19jaar oud bent hoef je je geen zorgen te maken.

(En sowieso een huisdier hamster geeft echt geen ernstige ziekte waar je dood aan zal gaan. Er worden zo veel kinderen gebeten door hun hamsters en konijnen...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hamsters zullen over het algemeen geen besmettelijke ziektes overbrengen, al kan het wel.
Het beste is om de wond goed te ontsmetten met alcohol/dettol/jodium/sterilon of iets dergelijks. Het is beter als het wondje een paar dagen open blijft, zodat het vuil eruit kan. Week je vinger bijvoorbeeld in water met wat soda of biotex.
De blauwe plek kan geen kwaad, die trekt wel weg. Wordt de plek rond het wondje erg gevoelig/pijnlijk, dik, rood en/of warm, dan is het ontstoken. Laat dan de huisarts er even naar kijken. Mogelijk heb je dan wat antibiotica nodig.
Tetanus is altijd een risico, maar uit je verhaal maak ik op dat je nog jong bent, dus dan zullen je vaccinaties nog wel in orde zijn. Vraag desnoods aan je ouders wanneer je voor het laatst een tetanusvaccinatie hebt gehad. Deze is meestal 10 jaar werkzaam.

Wees gerust, je gaat niet dood ofzo hoor! Die spookverhalen over de Engelsman zijn HEEL zeldzaam!

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik wordt bijna wekelijks wel gekrabt of gebeten door honden of katten, vaak zijn die ook nog eens ziek! Goed ontsmetten en weken heeftg ervoor gezorgd dat ik nooit ziek ben geworden. Wel was het soms ontstoken, maar dat gaat ook wel weer over.