Je kunt onderscheid maken tussen een hondentrainer en een hondentherapeut. Trainers doen het werk voordat de hond "verpest" is, therapeuten werken daarna.

Er zijn veel opleidingen, goede en slechte. Het is een onbeschermd beroep, dus iedereen kan zich voor hondentrainer uitgeven. Iedereen mag ook het etiket therapeut hanteren.

De goede echter hebben een opleiding gedaan aan een instituut dat daarvoor de papieren in huis heeft. Het Van Hall instituut bijvoorbeeld, of inderdaad Martin Gaus.
De hondentrainer heeft dan een MBO-niveau, de therapeut een HBO-niveau.

Je moet ook praktijkervaring opdoen, stage lopen dus. Zonder praktijkervaring is het onmogelijk om een goede trainer te worden. De opleiding duurt dan ongeveer twee jaar. Voor therapeut ben je 4 jaar onder de pannen en moet je zelf een Havo of VWO vooropleiding genoten hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtopic.php?p=1284415&highlight=&sid=eec6cfa8e2608dfd1d6f055bad7e945d
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor het uitgebreide antwoord. Hier kan ik iets mee.

Andere antwoorden (4)

Je kan o.a. een opleiding doen bij Martin Gaus. Mijn lieve maar bar lastige hond is daar getraind en er zijn wonderen verricht.
http://www.martingaus.nl/academie/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou je kunnen aanmelden bij deze opleiding...

In samenwerking met Holland Accent atwork b.v. wordt deze opleiding tot “hondentrainer” aangeboden. Deze interactieve opleiding is opgezet voor iedereen die van zijn hobby zijn beroep wilt maken.
Het verzorgen van trainingen aan mensen die “toevallig” een hond hebben. Kortweg: de hondentrainer.
Via de link: www.hollandaccent-atwork.nl kunt u contact opnemen en informatie of inschrijvingsformulieren downloaden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zelf ben eerst aan de slag gegaan met mijn eigen hond bij een hondenschool. Daar zochten ze toen meer trainers en heb toen aangegeven dat ik wel interesse had. Via de hondenschool toen een theoretische cursus gedaan, gevolgd door een examen hierover. Later moest er ook nog een praktisch examen worden afgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een breed geschoolde trainer wilt worden en dan bedoel ik dat je scholing krijgt in alle erkende trainingstechnieken ga dan met de Dierenbescherming in zee. De Dierenbescherming traint hun eigen trainers en er zijn inmiddels meer dan 20 eigen hondenscholen. Op de website staat hoe je in contact kunt komen.
Er is 1 nadeel: het is vrijwilligerswerk.

Toegevoegd na 50 minuten:
Groot voordeel: de opleidingskosten worden helemaal vergoed als je 2 jaar trainer blijft bij een DB school.