Wederom een vraag over mijn aquarium wie heeft er antwoord? (zie uitleg)

Ik heb al eerder de vraag gesteld omdat mijn algeneters doodgingen (heb er nu nog 1 over) maar nu doen ook mijn dwerggoerami's het niet goed naar mijn idee. Ze zwommen vrolijk in de rondteen waren volop aan het schuimnesten en nu doen ze bijna niets meer. Ze zotten verschuild in een hokeje of achter een plant. Heel soms zoeken ze elkaar op (1man en 2 vrouwtjes) Mijn water is goed, het enige wat veranderd is is dat ik veel slakken heb en een nieuw plantje geplaatst. Zou het daar door komen (het laatste)? Graag antwoord met tips please,

thanks

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Ja te veel slakken is niet goed je moet er wel een evenwicht in zien te houden. Het nieuwe plantje kan een ziekte hebben gehad. Wat ik altijd heb gedaan als ik iets nieuws in mijn aquarium ging planten of nieuwe vis erbij, ik had een extra bak met wat gupjes en wat plaatjes een paar neontetra's ( die normaal ook in het aquarium zitten) en daar plaatste ik altijd een week lang de plantjes in en eventueel de nieuwe vis na een week zie je meestal wat er mis is of niet en vaak zie je dan ook of er slakjes zijn meegekomen op de plantjes en dan moet je ze schoon maken en weer een weekje laten staan in een andere bak. als het goed is kan het naar het aquarium en voor kom je een hoop ellende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dwerggoerami komt uit gebieden waar het druk beplant is en waar het water vaak wat stil staat. Dit is dan ook een eis die de dwerggoerami stelt aan het aquarium. De vis is enigszins schuw, dus een beplante bak zou hem wat zekerheid kunnen geven. Verstopplaatsen zijn ook een must. De bijvissen in het aquarium zijn wel belangrijk. Zorg voor rustige vissen (zoals kegelvlekbarbeeltjes) die goed passen bij het karakter van de dwerggoerami.
Goerami’s moeten in een paartje gehouden worden; alleen zullen ze snel weg kwijnen in het aquarium. Je kunt dwerggoerami’s ook heel goed in een harem houden, zodat het mannetje zijn aandacht over twee vrouwtjes kan verdelen.
Het aquarium hoeft niet zo groot te zijn voor deze vis. Zo'n 60 cm is redelijk, liever een 80 cm aquarium. Omdat deze vissen in kleine watertjes voorkomen hoeven ze niet in diepe grote bakken gehouden te worden. Wel vraagt dit visje om een regelmatige waterverversing. Eenmaal in de 14 dagen is noodzakelijk.
De temperatuur van het water moet zo'n 25 graden zijn. En de lucht boven het water moet dezelfde temperatuur hebben, anders kan de vis ziek worden. Het aquarium moet daarom voorzien zijn van een lichtkap.
Het jagen op levende prooien bevordert sterk de activiteit van labyrintvissen (de soort waartoe de dwerggoerami behoort). Ook de vitaliteit wordt beter wanneer regelmatig levend voer wordt aangeboden. Geschikt voor levend voer zijn alle soorten muggenlarven, cyclops, watervlooien en pekelkreeftjes.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor het uitgebreide antwoord. Ik voldoe aan de eisen die gesteld zijn aan de dwerggoerami; Ik heb me er namelijk in verdiept. Ik heb ook geen andere vissen omdat ik ze wel de ruimte wil geven. Het gekke is dat het zo ineens zo is. Er is niets veranderd alleen wat ik al zei heb ik een plantje vervangen omdat er 1 uit de kluiten gegroeid is. Ze eten wel gulzig en zoeken elkaar af en toe op.
Amadea
13 jaar geleden
Misschien was die ene plant dan wel hun favoriete verstopplaats, en balen ze nu dat die zomaar weggehaald is....!
Zoals ik je al eerder gezegd heb, zit je probleem in je filtersysteem, of wel je bak is te klein voor zoveel vissen.
Bij een goed filtersysteem kan je wel honderd algeneters in je kleine bakje zetten zonder een probleem.
Een filter die je regelmatig moet schoon maken is geen goede filter, direct na het schoon maken werkt je filter niet voldoende en ontstaat er kortstondig nitriet in je water, sommige vissen gaan hier snel aan dood, anderen duurt wat langer.
Nitrietvergiftiging is bijna altijd dodelijk.
Bij je vorige vraag vertelde je me, dat het water goed was, want je dwerggoerami's waren met nesten bezig.
Ik heb je hiervoor gewaarschuwd, dat je dat niet aan andere vissen kan zien, alleen maar door te meten.
Je hebt goede ervaring met een groot aquarium, maar dat is veel makkelijker dan een klein bakje met zoveel vissen.
Veel slakken krijg je door water verversen, waardoor er meer kalk in het water komt ( er zat dus te weinig in)
Slakken zijn onschadelijk.
Je hebt een nieuw plantje geplant, je had dus te weinig planten, maar de planten en je filter zijn de basis voor een gezond aquarium.
Ik hoop dat je het nu begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha ik heb een plant vervangen dus er staan er genoeg in. Je hebt het nog steeds over teveel vissen. Is 3 dwerggoerami's en nu dus 1 algeneter te veel? Moet ik dan 1 vis houden erin? Maar wat bedoel je met de filter? Ik spoel deze uit in het water wat ik ververs. Ik heb er spul ingedaan dat kraanwater "viswater" maakt. Mijn filter heb ik nu 1 keer schoongemaakt omdat het vol slakjes zat. Mijn bak is bijna helemaal groen van de planten dus die heb ik ook genoeg. Ik weet het niet. Voel me nu een vissenmishandelaar en zit er enorm mee omdat ik voor zover ik weet gedaan heb wat ik kon. Mar omdat het zo goed ging kan het dus wel?! Toch??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer met jouw inf. er achter te komen wat er aan de hand is, je kan wel zeggen dat alles goed is, maar je vissen gaan wel dood.
je zegt er verstand van te hebben, dus zal je wel het juiste voer hebben gegeven, je hebt je water getest, dus is je G.H je P.H je K H en je nitrietgehalte ook goed, neem ik aan.
maar in je kleine bakje hebben 8 vissen gezeten en toen is het ergens fout gegaan, ik hou het nog steeds op nietrietvergiftiging, sommige soorten gaan daar direct aan dood en anderen pas veel later.
Bij een nitrietvergiftiging is er altijd een probleem met je filter, dus daar moet je het op lossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lees ook de andere aquarium vraag, ook daar was het de filter.