Wat is het nu precies,dat honden b.v . als ze zien dat ik mijn schoenen aantrek als een waanzinnige beginnen te blaffen en te springen weten dan iets?

Mijn dame geeft ze éénmaal per week een geklutst ei, meestal op Dinsdagochten omstreeks 11 uur, Gegarandeerd dat ze dan al klaar staan voor de kastdeur! Is dat een soort conditionering?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

dit is idd een goed voorbeeld van klassieke conditionering.
zoals de honden van pavlov al begonnen te kwijlen bij het horen van de bel, zo beginnen je honden te springen als je je schoenen aantrekt.

er zijn echter meer vormen van conditionering, te weten: positieve bekrachtiging, negatieve bekrachtiging, positieve correctie, en negatieve correctie.

bij positieve bekrachtiging neemt het gedrag toe, door het toedienen van een voor het dier aangename prikkel.
beloning dus.

bij negatieve bekrachtiging neemt het gedrag toe, door het verwijderen of ontnemen van een voor het dier onaangename prikkel.
voorbeeld is afname van de druk op de snuit door een halster, door naast de baas gaan lopen.

bij positieve correctie neemt het gedrag af, door het toedienen van een onaangename prikkel.
bijvoorbeeld aan de ketting rukken als de hond iets van straat heeft gegeten.

bij negatieve correctie neemt het gedrag af door het wegnemen van een aangename prikkel.
bijvoorbeeld stoppen met spelen als de kat z'n nagels in je hand zet.

zoals je ziet zijn er veel manieren om een dier te conditioneren.

door te leren via conditionering hebben dieren meer invloed op hun omgeving.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wel eens gehoord over operante conditionering, kun je daarook iets over zeggen?
Rieneke1
13 jaar geleden
de eerste alinea gaat over klassieke conditionering, de rest gaat over operante conditionering.
bedankt keesje, ik had het er even bij moeten zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer duidelijk en goed onderbouwd antwoord, dank je wel!

Andere antwoorden (6)

Honden zijn gewoontedieren. Ze zijn zeer gericht op rituelen en gedrag van zijn baasje.

Als je altijd alles op bepaalde tijden en met bepaalde rituelen doet, zullen honden dat snel onthouden en aanvoelen.

Onze hond weet b.v. dat er visite komt, zonder dat wij daar iets over zeggen of laten merken. Een kwartier van te voren gaat hij al voor het raam staan kijken. Heel maf!

Ook bepaalde woorden snappen ze heel goed omdat ze dat associëren met bepaalde rituelen. B.v. wandelen, uit, plasje doen enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
honden hebben een vast patroon, ze wennen gauw aan iets..en dat weten ze heel goed..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jij je schoenen aantrekt betekent het meestal dat je naar buiten gaat. honden zien dit elke dag, en weten dus wat jij doet voordat je naar buiten gaat. ze hopen dat als je naar buiten gaat je hen ook mee neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van twee zaken weten honden alles: eten en wandelen.
Qua boekhouden zijn ze minder slim, maar omtrent die twee zaken lijken ze zelfs gedachten te kunnen lezen.
Bovendien ga je toch overstag als je het niet van plan was, want hoe blaas je zoveel enthousiasme af zonder met een enorm schuldgevoel opgezadeld te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is inderdaad conditionering. de honden kunnen aan het gedrag van hun baasjes aflezen wat er gaat gebeuren.

Als de baas zijn schoenen aantrekt, dan gaat hij gegarandeerd naar buiten. grote kans dat de hond dan ook lekker mee mag.

Op dinsdagochtend zien ze het bazinnetje met de doos eieren naar de keuken lopen en dan weten ze natuurlijk ook meteen hoe laat het is. de honden hebben er verder geen idee van dat het dinsdag is en dat het rond 11:00 uur is weten ze natuurlijk ook niet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ALS, ze zie het bazinnetje niet met de eieren lopen, ze staan al voor de kast, waar de eieren nog in liggen.
bij ons is dat bv als ik terug kom van boodschappen alle tassen worden nagepluisd op iets lekkers, omdat ik meestal iets mee neem, en owee als ik dat vergeet !

als we koffie drinken krijgt hij een hondenkoekje maar ik hoef de senseo maar aan te zetten ( reuk van koffie) en hij komt al kijken

Maar ook mijn papegaaien zeggen bv als ik s avonds de schuifdeur dicht doe "welterusten"zij leren door ervaring en associatie wat dit betekent. leuk he ??

Dressuur en opvoeding van honden is hiermee opgebouwd, dus door positieve ervaringen zal het dier het leuk vinden en herhalen want het wordt beloond

Marianne