buuren hebben 3 ( in mijn ogen ) valse honden, een kat hebben ze al dood gebeeten en met de andere kan ik zo naar de dieren arts. wat kan ik hier mee?

het probleem is aleen dat de katten die thuin in gaan. als die honden los zijn of worden los gelaaten gaan ze gelijk achter die kat aan.
maar het is dus op prive terrijn.

zoizo zijn het nogal felle beesten, als je langs het water loopt staan ze met zijn 3e helemaal los te gaan aan de andere kant.

maar heeft het nut om hier aangifte van te doen?
of kunnen ze bij de politie hier ook niks mee.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

ik denk niet dat de politie hier iets mee kan, je katten begeven zich nl op het terrein van je buren.
aan jou de taak je katten te beschermen.
er zijn vele manieren om je tuin zodanig af te zetten dat je katten er niet uit kunnen, en veilig zijn.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in dit geval onmogelijk:) omdat het buiten katten zijn, dat als eerste en omdat onze tuin ja niet een zomaar een achtertuin van een rijtjes huis is, het is een open voortuin en als we die dicht gaan spijkeren krijgen we toch echt klachten van de gemeente ivb beschermd dorps gezicht enzo.

Andere antwoorden (5)

Het heeft niet zomaar nut om aangifte te doen bij de politie aangezien het om een civiele zaak gaat.

Volgens de wet geld het civiel recht niet als de aanvallende hond reeds meerdere bijtincidenten op z,n conto heeft en de eigenaar zich dus bewust was van de risico,s want dan wordt het wel degelijk ,n andere zaak en valt het wel onder het strafrecht. Dan zegt de wet dat e.e.a. verwijtbaar is wegens het niet veilig houden van een gevaarlijke dier.

Als het onder het civiele recht valt dan moet je zelf een zaak aanspannen. Uiteindelijk zal een rechter beslissen wat er met de valse hond moet gebeuren.

Als ik jou was, zou ik even binnenlopen bij de wetswinkel of bellen met de jurofoon. Daar kun je gratis juridische info krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik had er overheen gelezen dat de katten de tuin van de buren in gaan. Dat maakt de zaak lastiger.
Jij bent eigenaar van de katten, en moet er voor zorgen dat de katten niet die tuin in gaan.

Vraag het toch even na bij een van de twee bovenstaande instanties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vrees ook, dat je hier, hoe vervelend ook niet echt met recht iets aan kunt doen. Als de honden los op straat lopen heb je recht van spreken.
Om het helemaal naar te maken kunnen de buren feitelijk jou aanklagen omdat je kat bijv hun tuin vernielt of bevuilt.

Ik heb zelf ook een kat en die loopt heeeeeel graag buiten maar ik realiseer me dat ik zelf mogelijk ook overlast veroorzaak daardoor.

Het zou een opening kunnen zijn voor een gesprek, aangeven dat zij het mogelijk niet zo fijn vinden als jouw kat in hun tuin komt maar dat je het beest zo graag een buiten leven gunt en dat je je ook wat zorgen maakt over hun honden.

Echter, ik vraag me af wat ze voor je kunnen doen, als ze hun tuindeur open zetten (moet toch kunnen) gaan die beesten natuurlijk naar buiten. Je kunt echt niet vragen of ze hun eigen honden aangelijnd in eigen huis houden als de deur naar de tuin openstaat.

Ik hoop dat je kat slim genoeg blijkt ze te ontlopen (meestal is dat ook zo)
amigo
13 jaar geleden
Buiten dat jij hun niets kan maken (JIJ laat je katten rondlopen en de katten besluiten de tuin van de buren in te gaan) zou je zelfs ruzie andersom kunnen krijgen als je hier een zaak van maakt. Als jouw katten hun honden met een klauw verwonden, kunnen ze besluiten jou daarvoor aan te klagen.

Ik vrees dat je in deze situatie helemaal niets hebt wat je hierbij kan helpen. De honden worden in een eigen tuin gehouden. En jouw katten bevinden zich op andermans terrein. Jouw verantwoording dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee spijtig genoeg kan je hier niets aan doen...
jou katten gaan bij je buren, dat is hun terrein..
ik denk dat jij beter je katten maar niet meer buiten moet laten, als je weet dat je katten worden aangevallen..
het getuigt ook van jou kant niet van dieren liefde als je toch je beesten als prooi laat dienen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw kat kan al loslopend veel schade aanrichten. (volières, kleine huisdieren die los in tuinen lopen, jonge vogels die net een nest verlaten hebben). en zeg nu niet dat jouw kat tam is en altijd thuis komt eten, want dat wil niks zeggen. Katten zijn prachtige dieren, maar als soort niet helemaal getemd. Als een kat in een situatie komt, waarin zijn jachtinstinct geprikkeld wordt, dan zal hij aanvallen. Honger of geen honger. Dat doet een wilde kat in de natuur en dat doet een "tamme" kat als hij in tuinen rondstruint.
Het is dus niet aan jouw buurman om maatregelen te nemen tgv jouw katten, maar het is aan jou om maatregelen te nemen, om er voor te zorgen, dat jouw katten niet meer bij andere tuinbezitters terecht kan.