ik heb 3 goudvissen 1 is ziek, wat nu?

heeft witte stip, de gezonde vissen apart gezet omd. de zieke vis gevoelig is, de stip wordt elke dag erger

Toegevoegd na 57 seconden:
ik heb geteld (gisteren) het waren er 13 op zn staart en 4 op de vis (beide kanten)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vissen met stip moeten volgens mij in het donker
in afzondering.
Informeer bij een vissenwinkel. (aquariumzaak)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu gaan de andere twee vermoedelijk ook dood. Tenzij je de zieke in quaranaine doet tot die beter of dood is. Zo gaat dat, helaas, meestal met goudvissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft witte stip, de gezonde vissen apart gezet omd. de zieke vis gevoelig is, de stip wordt elke dag erger (LEES GOED)

Het beste antwoord

De witte stip kan je verhelpen met malachietgroen.
bij de apotheker te verkrijgen. ;-)

Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.koisite.be/Vis-Ziekten/Recepten-geneesmiddelen.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe gebruik ik het
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan 1 gram kopen en oplossen in 1 liter gedestileerd water.
De vis best in quarantaine zetten en 1 druppeltje malichietgroen per 5 liter water.
Je kan ook 1 klaargemaakt flesje in de aqua-winkel kopen maar dan betaal je mss het 10 voudige. ;-)

Andere antwoorden (1)

Witte stip is een parasiet die vrijwel alle vissen bij hun dragen, dus alle vissen zijn besmet met witte stip.
Indien de vis in een goede conditie is, heeft de vis geen enkele last van de witte stip, hij blijft 'sluimerend' aanwezig.
Pas als het met de vis slecht gaat, wordt zijn weerstand minder en krijgt de parasiet de kans zich te ontwikkelen.
Slecht gaan met de vis, heeft bijna altijd te maken met het water waar hij in zwemt, of met de stress van het vervoer van de winkel naar de klant, of met het totaal vervangen van al het water door leidingwater.
Is het door het aquariumwater, dan is hier iets erg mis mee, bijna altijd een te kleine filter.
Koop bij een tuincentrum een waterverbeteraar voor nieuw water, misschien redt de vis het nog, ga geen medicijnen gebruiken, dan wordt je water nog slechter en gaat de werking van je filter ook weg.
Goudvissen vervuilen zeer sterk, dus heb je ook een grotere filter nodig dan normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb al waterverbeteraar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
test de G.H. waarde, dat is de hardheid, die moet minstens 7 zijn voor goudvissen en test de nitriet, het moet een water probleem zijn, zoals te kleine filter, te vuile filter, geen water verversen 1x in de twee weken( een vierde deel) te veel voer e.d.