Als hij zijn naam te danken zou hebben aan zijn zuivere bloedlijn, dan zouden er ontelbare rassen bloedhond kunnen heten.
Het is dus omdat hij als zweethond zijn werk moet doen. Zweet is in jachttermen het bloed van een aangeschoten dier.

Op de nationale zweethondenlijst staan diverse Bloedhonden vermeld. Deze worden opgeroepen als een aangereden dier het bos is in gevlucht.
Om het niet nodeloos te laten lijden, wordt het met gebruik van Bloedhonden opgespoord. Deze honden lopen dan voor de man uit aan de zweetlijn en volgen het bloedspoor van het aangereden/ aangeschoten of het zichzelf verwond hebbende dier. Want ook dieren die in het prikkeldraad gelopen zijn moeten worden gevonden.

En natuurlijk wordt deze Bloedhond bij de jacht op wild gebruikt,ofschoon voor dit doel in Nederland meestal gebruik wordt gemaakt van retrievers en continentale staande honden, zoals de Golden, de Labrador, de Weimaraner, Duitse Staande en de Vizsla.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JeeJ

Andere antwoorden (7)

De bloedhond komt aan zijn naam, doordat de bloedhond een jachthond is. Die honden beten dus dieren waardoor er natuurlijk ook bloed bij kwam kijken. Vandaar de naam bloedhond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat om het volgen van het aangeschoten wilt, Die bloeden. Dus je antwoord klopt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nooit van gehoord............ waar heb je het ergens gelezen????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer geen research gedaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt bij een ander antwoord scheert hij zijn huis???
Ivana
13 jaar geleden
Een jachthond verwijst naar de prooi door voorstaan of door geluid. Pas dan zal de jager (als hij de prooi heeft herkend en weet of dit mag worden geschoten) de trekker overhalen. Dat is het eerste bloed wat vloeit.
Deze naam wordt op verschillende manieren uitgelegd.

De tegenwoordige bezitters geven de betekenis van “van zuiver bloed”, “volbloed” of “hoof in bloed staand”, een rashond dus die al heel lange tijd zuiver gefokt is, dus zonder andere rassen gebruikt te hebben.

Een andere, ook goed te begrijpen, verklaring is er een waarbij het woord “bloed” heel letterlijk genomen wordt. Er wordt gedacht aan het werk waarin de Bloedhond uitmunt; het volgen van een bloedspoor (het zogenaamde zweetspoor) van aangeschoten wild.

Wat de naam in ieder geval níet wil zeggen, is dat de Bloedhond bloeddorstig zou zijn!!!!!

:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam Bloedhond is ontleend aan de manieren waarop deze hond werd gebruikt. Als geen andere hond spoort hij aangeschoten wild op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een hond van een raszuivere lijn (bloedlijn ) het is dus een bloedzuivere rashond.
Het heeft NIETS te maken met dat de hond tot bloed aangetrokken wordt of vals is of iets dergelijks.
Het is juist , ook als kameraad, een uitermate zachtaardige
hond die gekweekt is om zowel voor de jacht te dienen als een geschikte hond voor een gezin te zijn.
Ze behoren tot de weinige (ras) honden die je veilig bij kinderen kunt laten, alhoewel ik dat toch afraad.
Want kinderen zijn niet altijd even lief voor de hond.....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bloedhond
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken
Bloedhond

Basisinformatie
Namen Bloedhond
Oorsprong België
Classificatie FCI: Groep 6 Sectie 1 #84
Zie ook de lijst van FCI-nummers
Hond - Lijst van hondenrassen

De Bloedhond is een hondenras dat afkomstig is uit België, waar Sint Hubertus een hele meute van deze soort honden hield (St. Hubertushonden). Door zijn edele uiterlijk en bijzondere kwaliteiten als speurhond was het ras geliefd bij de Franse koningen. Willem de Veroveraar bracht hem in 1066 naar Engeland, waar de St. Hubertushonden door middel van selectief fokken werd veredeld in de Britse Bloodhound van nu. Een volwassen reu is ongeveer 66 centimeter hoog, een volwassen teef ongeveer 61 centimeter en ze kunnen een gewicht bereiken van 50 kilogram.

De Bloedhond is een speurhond met een zeer sterk reukvermogen. De hond wordt veel gebruikt voor het opsporen van mensen. Vroeger was hij vooral voor de hertenjacht populair. Hij kan een redelijk oud geurspoor nog volgen. Het ras is vooral bekend vanwege dit reukvermogen. Om die reden is de Bloedhond in het verleden ook regelmatig ingekruist met andere rassen, met het doel het reukvermogen van die rassen te verbeteren. Door hun speurcapaciteiten doen deze honden het goed bij Clean Boot Hunting.

Kortom, de bloedhond is een ras dat gebruikt word als jachthond en kan dus heel goed sporen zoeken en gewonde dieren vinden. Hij ruikt dus bv de aangeschoten ree of herten. Dus bloed, vandaar de naam!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien eet hij bloed of hij krijgt vaak bloed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bloed is de jagersterm voor ZWEET ze heten in het buitenland ook wel zweethond
Het opsporen van bv ontsnapte gevangen, vermister kinderen en dergelijke.
De naam doet vermoeden dat het geen lieve honden zijn, niets is minder waar het zijn schatten van beesten

Marianne