Wat kan ik doen tegen spam in mijn mailbox?

Van een specifieke afzender ontvang ik telkens e-mails, terwijl ik me 100% zeker heb afgemeld via de uitschrijflink. Nu zijn ze wettelijk gezien in overtreding. Wat kan ik nu doen? Klacht indienen? Waar & hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Je kunt ze erop contacteren. Tegen die tijd, laat het programma weten dat het Spam is en dat ze het in de 'ongewenst' box moeten zetten. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie hier voor informatie over wanneer, hoe en waar je een klacht kunt indienen:

https://www.spamklacht.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat antwoord wou ik ook geven, maar jij bent me voor geweest. HElaaas....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan vind ik het sociaal als je een plusje geeft. Dit is ook mijn idee dus vandaar +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, Al kan je daar alleen een klacht indienen als 't Nederlandse spam of spam in 't Nederlands is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het gaat om Nederlandse spam.
Op spam moet je helemaal niet reageren. Dan ben je juist de klos.
Installeer een goede filter en mik wat je nog binnenkrijgt zonder lezen weg. Het is gewoon iets waar elke computergebruiker mee te kampen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen antwoord op mijn vraag.
zet het als ongewenst, dan komt het in je ongewenste email box.

Ik leeg die box 1x per week zonder te lezen en het is maar 2 seconde werk. Al de tijd die je er nu in steekt is te veel :) waarom moeilijk doen als het makkelijk kan vraag ik me altijd af.

succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederland kan je alleen een klacht indienen indien de (het bedrijf van de) afzender bekend is én als het Nederlandse spam is (teweten: de spam komt van een Nederlands mailadres of is in het Nederlands opgesteld). Zoals al gezegd, dat kan bij https://www.spamklacht.nl/klacht-indienen/:

"Wat doet OPTA met mijn klacht?

OPTA gebruikt klachten als aanleiding om een onderzoek te starten. De herkomst van het bericht speelt daarbij een rol. Na een uitgebreid onderzoek kan OPTA de verzender van het bericht een waarschuwing geven. Indien de ernst en/of hoeveelheid van de klachten daartoe aanleiding geeft, kan OPTA een last onder dwangsom opleggen. Deze heeft als doel de overtreding van het spamverbod te stoppen of een herhaling van de overtreding te voorkomen. OPTA kan ook een boete opleggen die kan oplopen tot een maximum van 450.000 euro per overtreding.

Vanwege de enorme hoeveelheid spamklachten, kan OPTA niet bij iedere klacht een afzonderlijk onderzoek instellen. Het gaat echt om aanpak van grote overlast."

In de praktijk doet de OPTA veel te weinig en stellen de boetes niks voor.

Gaat 't om buitenlandse spam, dan zal je een gelijksoortige instelling in dat land moeten vinden (als die er uberhaupt is in dat land). Maar als 't om buitenlandse spam gaat, is jouw klacht nog veel meer een kwestie van een druppel op de gloeiende plaat.

Heel veel ongewenste mail betreft trouwens mails met daarin links naar websites met malware, om zodoende je PC in een botnet te kunnen opnemen. De criminelen verkopen dan bijv. een cluster van 5000 computers waarmee de koper kan doen wat ze willen (vaak zijn dat dan zaken zoals het opvangen van wachtwoorden, creditcardgegevens en dergelijke, en verder het nog meer versturen van spam/malwarelinks vanaf die PC's).

Als je mailadres eenmaal in het circuit bekend is, kom je trouwens nooit meer van spam af. Totdat je een ander mailadres neemt, met 't liefst een gek mailadres (rare lettercombinaties bijvoorbeeld). Want als je mailadres john@gmail.com is, krijg je geheid veel spam. Zonder dat je mailadres via een virus in de mailadresdatabases van spamcriminelen is beland.
Die criminelen sturen gewoon mail naar alle veel voorkomende namen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klagen bij je provider dat ze een goede Spamfilter installeren!
Bij Tele2 heb ik geen last van Spam.
Je kan ook een email adres van Gmail nemen is gratis en Spamvrij;