Wat heb ik nodig om VHS banden om te zetten naar digitale bestanden, met een iMac.

Kan ik een videorecorder aansluiten op de mac en dan er een DVD instoppen etc? Of is dat wel heel simpel gedacht.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Ik ben geen mac gebruiker, maar zover ik weet en kan beredeneren kan je niet de vhs recorder aansluiten op je mac. Buiten het feit dat een mac geen coax of scart aansluiting heeft, geeft hij ook een analoog signaal.
Je zal hier echt een kastje voor nodig hebben die ten eerste jouw coax/scart aansluiting omzet naar usb en vervolgens het analoog signaal naar digitaal omzet.

Hiernaast is nog software nodig die het geconverteerde beeld (van je VHS) omzet naar DVD formaat.
Waarschijnlijk wil je dan ook nog een dvd menu er in en kunnen skippen naar andere hoofdstukken (hiervoor is dus software nodig).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechtstreeks aansluiten kan inderdaad niet, de Mac heeft geen analoge input. Je hebt dus een digitaliseringsapparaat nodig. Miglia heeft zo'n apparaat en ook sommige eyeTV products van El Gato doen dit (je kan er dan bovendien ook TV mee kijken en opnemen op je Mac). Prijzen vanaf ong. €50.

Eenmaal de beelden op je Mac staan kan je deze bewerken met het (gratis) bijgeleverde programma iMovie, dat best wel vrij goed is. Kom je er mee te kort dan kan je nog altijd kijken om Final Cut Express te kopen bij Apple. Met het eveneens gratis bijgeleverde programma iDVD kan je ook mooie DVDs gaan branden.

PS. Als je niet zo ver van Gent woont kan je overwegen om eens naar de bijeenkomsten van Man en Muis te gaan (Apple gebruikersgroep) kan je daar een Miglia toestel huren voor 5 of 10 euro voor een maand.