Zijn de afkortingen IT en ICT synoniem?

Je komt ze beide tegen, is er nu een verschil in vakgebied? Is IT service management niet gelijk aan ICT service management?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.8K

Antwoorden (3)

IT betekent informatietechnologie, ICT betekent informatie- en communicatietechnologie. Oorspronkelijk is ICT een breder begrip omdat er dus ook de technologie m.b.t. communicatie bij zit. Echter is dit in het dagelijks spraakgebruik gewoon precies hetzelfde. Je ziet dat de term ICT vooral in Nederland wordt gebruikt, terwijl Engelstalige landen vaak IT gebruiken als afkorting.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, die WIKI had ik ook wel gevonden, maar dat vind ik in dit geval geen voldoende betrouwbare bron....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het klopt wel. 'ICT' is een breder begrip dan 'IT', maar in Nederland worden ze inwisselbaar gebruikt. Al zullen er best ook mensen/bedrijven zijn die hechten aan zorgvuldig formuleren, en die dan ook verschil maken tussen de twee termen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idd; het zijn ooit aparte termen geweest maar computer technologie is zo sterk met netwerken verweven geraakt dat je computers en netwerken niet meer los kan zien en het eigenlijk 1 en hetzelfde vakgebied is geworden. Zelfs in de telefonie heb je meer met computers te maken dan met telefoons. In het engels wordt eigenlijk alleen de term IT gebruikt.
Ha, die Kweenie;

In de praktijk zijn het synoniemen alhoewel de feitelijke betekenissen wel iets verschillen. Samen hebben ze de naar mijn smaak mooiere uitdrukking 'automatisering' naar de achtergrond gedrongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger waren communicatietechnologie en informatietechnologie twee heel verschillende gebieden. Op RTLz is rond 2000 weleens vertelddat die gebieden zo met elkaar vermengd waren geraakt dat men over ICT is gaan praten ipv IT.