waarom willen mensen dat je je op hen abonneert op youtube?

Ik kijk geregeld naar iets op youtube, heel vaak vraagt men dan om je te abonneren of de video te "liken". Dan doe ik dat natuurlijk wel als het me interesseert, alleen, ik krijg dan niet iets als nieuwsbrieven of zo. Dus een meerwaarde voor mezelf zie ik niet direct.
Ik veronderstel echter dat het wel een meerwaarde heeft voor degene die het filmpje gepost heeft?

3.2K
Amadea
2 jaar geleden
Volgens mij heeft het ermee te maken dat men dan het aantal kijkers kan tellen dat aan de video toegevoegde reclame ziet en levert dat de maker van de youtubes extra inkomsten op.
Thecis
2 jaar geleden
@amadea
Klopt, het aantal geabonneerden in combinatie met het aantal views van de video's geeft weer hoe populair iemand is en hoe vaak het bekeken wordt. Dit hangt direct samen met hoe graag een adverteerder wil investeren in die betreffende you-tuber.
Ritsuka
2 jaar geleden
Je krijgt geen nieuwsbrief als abonnee, maar je krijgt wel updates als deze persoon een nieuwe video upload (op je subscriptions pagina).

Antwoorden (2)

De YouTubers (Creators) genereren inkomsten (uit bijvoorbeeld reclame) voor YouTube.
Als het kanaal van een creator groot genoeg is, kan de de creator meedelen in de inkomsten, door deel te nemen aan het YouTube-partnerprogramma, het YPP.
Om aan het YPP deel te nemen, moet het kanaal aan een aantal minimum voorwaarden voldoen:
1. Het kanaal voldoet aan de eisen van YouTube voor het genereren van inkomsten;
2. De creator woont in een land of een regio waar het YPP beschikbaar is;
3. Het kanaal heeft het afgelopen jaar 4000 uur kijktijd gegenereerd;
4. Het kanaal heeft meer dan 1000 abonnees;
5. De creator heeft een gekoppeld AdSence-account.
Ik weet niet hoe de inkomsten worden verdeeld. Maar ik neem aan, dat het aantal abonnees dat een kanaal heeft van invloed is op het deel van de inkomsten van YouTube, dat naar de betreffende creator(s) gaat.
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Gegeven deze info zou iedereen met meer dan 1000 abonnees of al lang en breed aan het YPP meedoet geen interesse meer hebben om meer abonnees te hebben (behalve als het onder de 1000 dreigt te zakken). De realiteit laat wat anders zien. Youtubers leuren altijd om meer abonnees ook al hebben ze een 1000-voud meer abonnees dan nodig voor YPP.
AnnBoo8146
2 jaar geleden
@LeonardN, ik zei in mij laatste zin al, dat ik vermoed (dus ik weet het niet zeker), dat de verdeling van de inkomsten o.a. plaatsvindt op basis van de grootte van de kanalen. Dus hoe meer abonnees hoe groter je deel.
Daarnaast heeft YouTube nog een andere, niet financiëel, beloningssysteem, namelijk de awards:
> Silver Creator Award (100.000 abonnees)
> Golden Creator Award (1.000.000 abonnees)
> Diamond Creator Award (10.000.000 abonnees).
LeonardN
2 jaar geleden
Oh dat had ik niet eens gelezen.
Maar dat idee is zeker onjuist.
De reclameinkomsten worden gewoonweg berekend aan de hand van het aantal views met die reclame.
Er zijn een aantal redenen waarom Youtubers dat willen.
(En eigenlijk ook voor jou als kijker)

-Als je abonneert op een kanaal is er een grote kans dat er een of meerdere video's op jouw hoofdpagina verschijnen. Kijk maar op https://www.youtube.com , en als je niet direct een video ziet van een kanaal waarop je geabboneerd bent scroll dan maar naar beneden.
-Als je een kanaal hebt met veel abonnees is de kans groter dat het YT-algoritme een video van dat kanaal op de hoofdpagina plaatst.
(Bovenstaande zorgen voor meer views, en meer views = meer reguliere reclame-inkomsten.)
-Als derde mogelijkheid is het voor de kanaalhouder goed als deze een los reclame/sponsorcontract wil scoren. Zo zie je veel kanalen boven de miljoen abonnees met reclame die ze zelf verzorgen ipv de typische reclame die je na een x aantal seconde kan overslaan. Daarmee samenhangend zie je dan ook vaak gesponsorde reviews bij grote kanalen. Je krijgt niet de nieuwste OLED-TV opgestuurd als je maar 5000 abonnees hebt.
-Daarnaast is er nog de reden die wat minder tastbaar is. Je wil natuurlijk groter zijn dan de concurrentie. Ook krijg je bij een groot aantal subs een plakaat van Youtube, de zgn. "play button"

Uiteindelijk geeft het dus weer hoe populair je kanaal is (aangenomen dat je geen subs hebt ingekocht). Mogelijke adverteerders zullen natuurlijk ook kijken naar het aantal views per video.