Hoe kan ik het aantal pixels van een foto verhogen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K
gvrox
3 jaar geleden
Met welk doel/welke verwachtingen ?
BonBonvanJohn
3 jaar geleden
Of bedoel je gewoon: een foto vergroten zonder kwaliteitsverlies? want dat is relatief simpel.

Antwoorden (2)

Niet. Of in ieder geval niet op een betekenisvolle manier. Je moet immers dan ook 'weten' wat voor kleur die pixels moeten hebben. Of je deelt bestaande pixels bv in vieren (2x2), maar dan geef je de die vier nieuwe pixels dezelfde kleur als de oude pixel, en is de foto dus niet scherper.
3 jaar geleden
Als je niet TE VEEL verwachtingen hebt kan dat in b.v. Photoshop. Ga uit van een TIFF-bestand, want een JEPG is al gecomprimeerd en heeft al veel aan kwaliteitsmogelijkheden afgegeven..
Ga naar afbeeldingsgrootte en stel daar het aantal pixels in. Met behoud van b.v. de afmeting in cm kan je de pixels bijstellen. Doe het echter nooit meer dan zo'n 10%, want meer geeft geen beter effect. Daarbij is het verstandig om van te voren het contrast te verlagen en de verscherping iets op te schroeven.
Het blijft een beetje spelen met de schuifjes, maar veel kwaliteit zal je niet verdienen.