Waarom krijg ik de laatste tijd zoveel nepmailtjes zonder inhoud van bekende merken?

Ik heb de laatste tijd veel rare mailtjes binnen gekregen. In de afzender vaak een bekend bedrijf of merk als 'ziggo' 'adidas' en 'bmw' . In het onderwerp staat meestal iets als 'gefeliciteerd' of 'jij bent onze winnaar'. Maar de mail heeft verder geen inhoud. Kunnen deze mailtjes ook schadelijk zijn, als je niet op een of andere vage link klikt en de mail meteen verwijderd? Ik kan mij niet herinneren dat ik dit emailadres ergens heb doorgegeven, dus ik vind het een beetje gek.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K
SentWierda
3 jaar geleden
Het is spam, ook wel nepmails genoemd. Iedereen krijgt dergelijke mails; bij mij de afgelopen week van Rituals, Oral B, Mediamarkt, Bol.com, Lidl en Verkade. Vaak namen van bedrijven waar je nog nooit mee te maken hebt gehad - wat bevestigt dat het schieten met hagel is.
Het is de kunst er niet op te klikken. Maar dat is gemakkelijker gezegd (geschreven) dan gedaan.
Want -en dat is het geniepige- soms zijn professionele mails (van echte bedrijven) amateuristischer (= met meer spelfouten) dan deze nepmails. Maar al te vaak sturen echte bedrijven mails die afkomstig lijken van spamverstuurders.
Het taalgebruik van spamverstuurders heeft de afgelopen jaren een grote mate van perfectie bereikt. En lijkt het soms op versloffen bij de echte bedrijven.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda het email dat verzend daaraan zie je meestal genoeg
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Sorrie, ik denk dat ik niet hellemaal duidelijk ben geweest in mijn vraagstelling. Ik weet dat dit spam is. Maar ik vraag me af waarom de mails geen inhoud hebben (er staat geen tekst, geen afbeeldingen, hellemaal niets)? Ik vraag me ook af waarom ik nu plots een stroom van spammail krijg die ik van te voren nooit eerder heb gekregen? En of ik mij zorgen moet maken, kunnen deze mailtjes ook kwaad als ik ze per ongeluk geopend heb (wel nergens op geklikt, want de mailtjes hebben geen inhoud)?
SentWierda
3 jaar geleden
@ronron1212 en Misty101: je moet ze niet per ongeluk of met opzet openen. Dat is de clou.
Je kunt van tevoren bedenken dat het verzendadres van de e-mail niet deugt. Daar hoef je geen bevestiging voor te krijgen....... (om jezelf in de nesten te werken).
Natuurlijk hebben de e-mails geen inhoud; in elk geval geen zinnige inhoud..
SentWierda
3 jaar geleden
@Misty101. Als je weet dat het spam is, waarom open je dan zo'n e-mail? Dan ben je er toch ingetrapt...
Dat je zo'n bericht opent, dat is precies wat de afzender wil. Want dan toon je aan dat je bestaat en dat jouw e-mailadres "verkoopbaar" is,, zodat je in de toekomst nog veel meer ongewenste e-mails krijgt.
ronron1212
3 jaar geleden
@SentWierda het openen is niet erg het er in klikken op links wel.

Antwoorden (1)

Dit is spam en dat betekent dat je er nooit op moet klikken. Op het moment dat je er op klikt, weet de afzender dat jij bestaat en dat je een potentiële prooi bent. Jouw e-mailadres bestaat (= is geld waard), weet de afzender, en dus kan jouw e-mailadres worden verkocht aan vele andere malafide afzenders/verzenders..
Door te klikken op zo'n mail, zet je dus een hele keten aan daaropvolgende e-mails in werking. En sommige e-mails hebben als bedoeling jou bitcoins afhandig te maken - door eerst jouw bestanden in gijzeling te nemen en die pas vrij te geven als je hebt betaald.