Hoe voorkom ik dat alle wachtwoorden op een iPhone te lezen zijn?

Mijn vrouw wees me erop dat al onze wachtwoorden (238 stuks in totaal) letterlijk op haar iPhone te lezen zijn via INSTELLINGEN>WACHTWOORDEN EN ACCOUNTS.

Kennelijk synchroniseert dat vanuit de Mac sleutelhanger naar alle apparaten. Maar omdat ze geen enkele toegangsbeveiliging zoals code, wachtwoord etc. op de iPhone heeft ingesteld is het leed niet te overzien als de telefoon kwijtraakt.

Hoe zorgen we ervoor dat de wachtwoorden niet meer op de iPhone gezet worden? Mijn vrouw wil geen code die ze bij ieder gebruik moet intikken.

paulus811
4 jaar geleden
3.7K
LeonardN
4 jaar geleden
"Maar omdat ze geen enkele toegangsbeveiliging zoals code, wachtwoord etc. op de iPhone heeft ingesteld" Ehmmm, zit daar sowieso niet een probleem? Even afgezien van website-wachtwoorden, kan dus iedereen die de telefoon pakt/steelt:
-bellen (naar het buitenland)
-foto's bekijken
-mails doorlezen "Mijn vrouw wil geen code die ze bij ieder gebruik moet intikken"
Hebben iPhones niet allerlei opties zoals
-vingerprintscanner
-gezichtsdetectie Daarnaast zijn er op Android (dus ik neem voor het gemak even aan op iOS ook) mogelijkheden om de telefoon zo af te stellen dat de telefoon thuis(of op vertrouwde locaties) NIET ontgrendeld hoeft te worden.
Thuis is mijn telefoon dus altijd zo te gebruiken, op plaatsen buiten huis teken ik even zo'n patroon wat nog geen 1 seconde in beslag neemt. ALS ik nu mijn wachtwoorden op Chrome wil kijken (op Android) word ik ONDANKS dat ik thuis ben toch weer even om dat patroon gevraagd. "Mijn vrouw wil geen code"
Ik wil geen slot op mijn deur.
paulus811
4 jaar geleden
'Dan neemt ze maar een toegangsbeveiliging' is de omgekeerde wereld. Als ik geen slot op mijn schuur wil omdat er niets in staat, is dat prima. Nu gaat de bank mijn spaarsaldo ongevraagd in mijn schuur leggen en moet ik de boel gaan beveiligen? Dat anderen bij diefstal foto's kunnen zien is waar, maar dat geldt al 100 jaar bij normale camera's ook en daar vinden we dat geen enkel probleem. Ze heeft een oude iPhone 6s en die heeft vingerprintscanner, maar dat werkt naar haar idee niet altijd even goed. Ik heb geen instelling kunnen vinden die de toegangsbeveiliging overslaat binnen bekende netwerken, dat zou een prima alternatief zijn. Ik voel een vraag aankomen....(eerst zelf uitzoeken)
LeonardN
4 jaar geleden
Ik heb al jaaaren een beveiligingsslot op mijn telefoon omdat ik een SIMkaart in mijn telefoon heb.
Dat was al voordat ik een smartphone had en een mailaccount en een cloudaccount(Google-account) synchroniseer. Nu gaat de bank mijn spaarsaldo ongevraagd in mijn schuur leggen.
Jij (of je vriendin) hebben anders wel actief het account opgegeven van Apple.
Dat is zo goed als hetzelfde aan de bank opgeven dat je schuur een adres heeft en een brievenbus in de schuurdeur zagen en dan staan te kijken dat de bank daar dan een afschrift heen stuurt.

Het beste antwoord

Ga naar iPhone-instellingen > Apple ID > sleutelhanger en kies iCloud-sleutelhanger uitschakelen. Na het uitschakelen krijg je de optie om eerder opgeslagen wachtwoorden te behouden of te verwijderen.
Om helemaal te stoppen met iCloud-sleutelhanger, dien je deze uit te schakelen op alle apparaten die er gebruik van maken.
.
Uitschakelen
• Ga naar Instellingen, tik op [uw naam] en kies iCloud.
• Tik op Sleutelhanger.
• Veeg om iCloud-sleutelhanger uit te schakelen.
SimonV
4 jaar geleden
paulus811
4 jaar geleden
Dank voor je antwoord SimonV, maar het probleem is dat je de sleutelhanger daar met hetzelfde gemak en zonder verificatie weer aan zet.
LeonardN
4 jaar geleden
En dan nog iets. Je vrouw wil geen toegangsbeveiliging, maar wel dat ze dus allerlei wachtwoorden moet onthouden EN invullen elke keer als ze via haar telefoon iets doet op een website?
Want daar ga je dan naar toe. Of doet ze nooit iets op websites met haar telefoon?
paulus811
4 jaar geleden
Nee, mijn vrouw gebruikt geen internet op haar telefoon. Ze heeft de telefoon alleen om te bellen, haar facebook af en toe te bekijken en hier een daar een foto te maken, verder niets. Nu wordt ze verplicht om een toegangsbeveiliging in te stellen omdat een andere partij nu ineens al onze wachtwoorden op haar telefoon zet.
SimonV
4 jaar geleden
“de sleutelhanger daar met hetzelfde gemak en zonder verificatie weer aan zet”: dit valt niet centraal te regelen, het gaat per apparaat.
Om helemaal te stoppen met iCloud-sleutelhanger, dien je deze uit te schakelen op alle apparaten die er gebruik van maken.
paulus811
4 jaar geleden
@SimonV, daar was ik al bang voor en bevalt me niets. Op mijn Macbook werkt het namelijk feilloos, maar dat ding heeft een beveiligde toegang. Ik wil gewoon het synchroniseren van wachtwoorden naar alle Apple apparaten stoppen, dat moet toch kunnen (vind ik)?
LeonardN
4 jaar geleden
Misschien een oplossing. Ik zie dat je zegt:
"onze wachtwoorden op haar telefoon zet."
Dat doet me vermoeden dat jullie een account gebruiken voor alles. zeg "paulus811envrouw@icloud"
Misschien een idee om een extra account te maken mevrouw811@icloud
Eventuele mail van paulu811envrouw kan dan nog steeds wel gesynced worden als ze dat zou willen, maar ze heeft dan niet de websitewachtwoorden. "Nu wordt ze verplicht om een toegangsbeveiliging in te stellen"
Dat zou sowieso verplicht moeten zijn in mijn ogen. Het niet instellen van een beveiliging op je telefoon die:
-een simkaart bevat
-een adressenlijst bevat
-mailtoegang geeft
-gesynced is met een cloud-account (Google/Apple/Microsoft)
lijkt me "bad practise". Je beveiligt je telefoon OF je doet het niet.
De consequentie is dat alles of niks beschermd is.
Niet de schuld van Apple of Google, zij nemen aan dat mensen beveiliging gebruiken als ze koppelen.
Ik zou stellen dat het gek is dat ze geen beveiliging afdwingen ALS je koppelt
SimonV
4 jaar geleden
Ga naar iPhone-instellingen - Apple ID - sleutelhanger
Bij Apple ID hoeft je vrouw geen wachtwoord in te voeren? Sleutelhanger uitschakelen op alle apparaten is geen optie?
paulus811
4 jaar geleden
Wij gebruiken samen hetzelfde Apple account en dat is voor veel functies ontzettend handig en zet aangekochte apps en muziek op beide telefoons. Als je eenmalig je wachtwoord invoert, hoef je dat niet bij iedere keer dat je je account bekijkt, te doen. En je kunt stellen dat een toegangscode verplicht zou moeten zijn, maar ik wil het omdraaien door te zeggen dat dit soort cruciale informatie alleen vanuit de bron al dan niet gedeeld mag worden. Sleutelhanger opheffen is geen optie, want 238 wachtwoorden onthouden is geen optie en zoals gezegd, op de beveiligde Macbook (de bron) werkt het uitstekend. Wellicht is het delen daar uit te zetten, alleen zie ik niet hoe.
LeonardN
4 jaar geleden
https://support.apple.com/nl-nl/HT204085 iCloud-sleutelhanger inschakelen op de Mac
Kies het Apple-menu  > 'Systeemvoorkeuren'.
In macOS Catalina klikt u op 'Apple ID' en vervolgens op 'iCloud' in de navigatiekolom. In macOS Mojave of lager klikt u op 'iCloud'.
Selecteer 'Sleutelhanger'.
Als u 'Autoriseer later' kiest wanneer u inlogt bij uw Apple ID, moet u deze autorisatie verlenen met een oude toegangscode of vanaf een ander apparaat wanneer u hierom wordt gevraagd. Als u geen autorisatie kunt verlenen, stelt u uw end-to-end gecodeerde gegevens opnieuw in wanneer u hierom
paulus811
4 jaar geleden
Ik heb het vinkje bij 'Sleutelhanger' in iCloud opties uitgezet, maar zie helaas de wachtwoorden nog steeds op de iPhone omdat het uitvinken er niet voor zorgt dat ze uit de cloud verdwijnen. Voorzover ik nu kan zien is de enige optie om Sleutelhanger niet meer op de Mac te gebruiken en alle wachtwoorden te verwijderen. Blijf het vreemd vinden dat je vrijwel alles wat te synchroniseren is kunt kiezen of je dat wilt, maar de hele lijst met wachtwoorden compleet met inlognaam crystal clear op de iPhone te zien zijn. Op verschillende fora lees ik soortgelijke ervaringen.