hoe zet ik mijn laptop met windows 7 terug naar fabrieksinstellingen. folledig?

ik heb mijn laptop een paar jaar geleden gekregen van school. Ik had windows 7 er op gezet. maar mijn schijf zit steeds vol. Ik heb al meerdere keren de schijfopruiming gedaan. ik kan nu niets meer doen voor school. Heeft iemand een idee???

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K
LeonardN
4 jaar geleden
Schijfopruiming helpt niet om een legere schijf te krijgen.
Je kan beter ongebruikte gedownloade bestanden verwijderen of programma's deïnstalleren.

Antwoorden (2)

-Zorg dat je persoonlijke (media)bestanden op een externe schijf oid staan.
-Zorg dat je weet wat de 25-cijferige serial is van jouw Windowsversie, bijvoorbeeld door Jellybean te draaien
-Ga naar deze site en download Windows 7 https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows7
-Start je gemaakte medium als eerste in de boot (regel dat in je BIOS)
4 jaar geleden
SimonV
4 jaar geleden
Min niet van mij, maar keer je dan terug naar de fabrieksinstellingen of naar de standaardinstellingen van Windows 7?
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is vrijwel hetzelfde. Echter heb je nu niet die troep van de fabrikant.
SimonV
4 jaar geleden
Toch kan ik me voorstellen dat de fabrikant drivers heeft meegeleverd die Windows niet standaard installeert.
Daarnaast lijkt me gebruik van de systeemherstelfunctie gemakkelijker en sneller dan Windows eerst downloaden etc.
LeonardN
4 jaar geleden
Dat is tegenwoordig echt geen issue meer. Als de drivers niet standaard in WIndows zitten worden ze gedownload via de update. "Daarnaast lijkt me gebruik van de systeemherstelfunctie gemakkelijker en sneller dan Windows eerst downloaden etc."
Vast maar dan zit je weer met die meegeleverde rommel. Mijn advies is dus altijd een verse installatie zonder rommel. Maar de grote vraag is of de partitie er nog op staat en of dat een W7 partitie is:
"Ik had windows 7 er op gezet"
SimonV
4 jaar geleden
“Als de drivers niet standaard in Windows zitten worden ze gedownload via de update”: mijn ervaring is dat bij oude computerspecifieke drivers soms een algemene driver wordt gezocht die minder compatible is. "Ik had windows 7 er op gezet": had ik over het hoofd gezien. Dat betekent dat jouw antwoord wellicht zinvoller is dan mijn antwoord. Alsnog plus.
Hopelijk zit er een systeemherstelfunctie op je laptop om terug te keren naar de fabrieksinstellingen. Dit is afhankelijk van het merk van je systeem:

Merk Functietoets
Acer ALT+F10
Asus F9
Compaq F11
HP F11
Lenovo Aparte knop
Medion F11
MSI F4
Packard Bell ALT+F10
Paradigit F8
Samsung F4
Sony F10
Toshiba F12

Start je systeem op en druk direct bij het opstarten meerdere malen op de toets van je fabrikant.
Je komt nu in een scherm terecht waar je kunt kiezen om een systeemherstel uit te voeren. Als het Windows logo verschijnt ben je te laat met het indrukken van de toets en dien je het nogmaals te proberen.
Kies voor fabrieksherstel en doorloop de stappen.
De herinstallatie is gestart, dit proces duurt 1 tot 4 uur. Zorg ervoor dat je het systeem niet uitschakelt tijdens het proces.
Alle data worden verwijderd: zet je persoonlijke data dus eerst op een usb-stick of cloud.
Toegevoegd op 28 juni 2019 07:53: tekst
SimonV