hoeveel netto geheugen heb je op een 128 of 256 GB SSD?

ik vraag me af hoeveel geheugen je hebt als je een laptop koopt met alleen een SSD met 128 of 256 GB als je hem opstart, dus min het geheugen wat het systeem gebruikt maar wat je echt netto overhoudt voor je bestanden. ik heb nu een laptop met 750HDD waarvan ik 679 GB heb voor me bestanden waarvan ik ca. 100 GB heb gebruikt terwijl ik vrijwel geen grote bestanden/data/programmas heb. ik wil dus graag weten hoe snel zo'n SSD vol gaat als ik alleen maar 128/256 GB heb en of het niet te weinig is.

2.8K
LeonardN
5 jaar geleden
750GB > 698 GiB = ~680GiB na Windows 10. Dus dat kan goed kloppen.

Antwoorden (1)

Met dank aan: http://www.endmemo.com/data/diskcapacity.php
128 GB = 119 GiB = ~100GiB als Windows 10 erop staat.
256 GB = 238 GiB = ~220GiB als Windows 10 erop staat.
480 GB = 447 GiB = ~430GiB als Windows 10 erop staat.

GiB is wat Windows zegt wat een GB is, dit verschil komt doordat fabrikanten aanhouden kilo=1000 en Windows kilo=1024 (en Mega = 1024x1024)
https://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Windows 10 zelf is zo rond 15-20 GiB groot.

Wat jij nodig hebt is echter veel meer afhankelijk van je gebruik dan die paar procent "verlies" door dit verhaal en/of de grootte van je OS.
5 jaar geleden
Parra187
5 jaar geleden
Dankjewel LeonardN! Past zo'n losse SSD in elke laptop? Dus dat ik eerst een nieuwe koop met bv. 128GB SSD en dat ik dan daarna zo'n losse van 480 in doe?
LeonardN
5 jaar geleden
Nee niet altijd ligt er aan hoe de configuratie is qua M.2 en/of SATA-drive. Vaak kan je een 2,5" HDD of SSD wisselen (dus niet een erbij stoppen). Maar als de laptop enkel een M.2slot heeft kan je enkel een M.2drive vervangen. Wat kan is dus afhankelijk van de laptop zelf. Soms zijn drives niet makkelijk meer te vervangen omdat de laptop heel moeilijk is te openen, vaak is een drive juist wel goed te vervangen. Je kan ook gelijk een laptop kopen met zowel een m2drive als een sataHDD zodat je voldoende opslag hebt en een snelle startschijf. https://tweakers.net/categorie/496/laptops/producten/#filter:TYzBCsIwEET_Zc5RNk2saT6g4MFTj-IhtEEirS1JEbH0392gSE_DvH2zC8bY-VgH33ewmGK4J4gvbMY4M3Op_ZPJtyf2dlJgcjffhLeHlUQiL1t_Dg9YLom9OvSzjwl2gdbFMeeQz5Dlnvjh4F5cFBFxXQVUWeksPV0Pe4HRRuGauTJyMzY_XZaV2ujFoZD8lIN4ta4f