Windows: Alt 0269
Met de linker Alt toets en numeriek toetsenbord

Mac:
Geen sneltoets hiervoor.
Selecteer de č uit het `Speciale tekens` venster. (alt⌥ + cmd⌘ + T)

Bij MS-Word kan het via `Insert → Symbol → Advanced Symbol` of `Invoegen → Symbolen → Meer symbolen`.

Tip:
Heb je in een document vaker de haček nodig? Typ die dan eerst een keer met de alt-code, of voeg in via speciale tekens. Selecteer het teken en kopieer. Telkens als je nu het teken nodig hebt, hoef je alleen maar te plakken.

Uitspraak:
De č spreek je uit als 'tsj'. Haček is dus [Haa-tsjek]
6 jaar geleden
Hoe krijg je dit diakritisch teken? Dat staat hier uitgelegd: http://www.fileformat.info/tip/microsoft/enter_unicode.htm

En het kan een heel gedoe zijn als je Windows (als je daarmee werkt natuurlijk) niet de juiste codepage heeft of de applicatie het niet ondersteunt.
Daarom krijg je van mij gratis een kleine letter en grote letter met een haček caron. Dan kun je hem kopiëren en paste'n in je document.

Hier komen ze, alsjeblieft: č Č :-)

Hoe je het uitspreekt: č wordt uitgesproken als [tsj]. "Hatsjek" dus (het betekent "haakje").