Wat is er stuk in een laptop als de Laptop niet opstart en geen reactie geeft?

Mijn laptop ging om het half uur uit. Ij gaf hem aan mijn vader die zei dat hij hem even uit moest blazen. Hij ging met een compressor blazen die best wat druk gaf. Hierna wou mij laptop niet meer aan, hij reageert totaal niet als ik op de aan knop druk. Geen geluid, er gaat niks draaien, er gebeurt niks. Er branden alleen een paar lampjes. De voeding zit erin en hij had nog een volle batterij. Wat we ook deden, er kwam geen reactie. Wat is er stuk aan een laptop die zo niet meer reageert? En is de laptop uberhaupt te repareren?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Het is niet meteen duidelijk wat er kapot is aan je laptop, maar na de actie met de compressor zijn er twee mogelijkheden:
1) De lucht waarmee je een computer schoon blaast moet droog zijn. Als de compressor geen waterafscheider heeft dan blaas je zoveel vocht in het apparaat dat ie kapot gaat.
2) Je moet met een compressor nooit de ventilatortjes aandrijven. Het is leuk, dat gierende geluid, maar je het ventilatortje wordt een dynamo en de opgewekte spanning blaast de elektronica op je moederbord op.
Zo een domme vader moet een nieuwe laptop kopen voor zijn kind. Een dure les.
escape
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
sorry ik wou kort blijven omdat vragen hier meestal van vrij algemene aard moeten blijven (althans dat is me verteld). Hij verzekerde me dat het kon omdat ze het op zijn werk ook deden. Aangezien hij compleet geen reactie geeft ben ik bang dat het dan de optie met het moederbord is. Ik weet niet zeker wat hij deed met de compressor maar ik denk dat het dan de 2e optie is aangezien de laptop geen reactie geeft. Is zo een laptop dan nog te repareren of is dat de moeite niet waard?
escape
6 jaar geleden
In dat geval moet er een nieuw moederbord in. Dat is vaak dermate kostbaar, dat je beter een nieuwe laptop kunt kopen. Laten we wel wezen: je hebt een goedwerkende laptop. Je vader gaat aan de slag met er perslucht in te blazen en opeens doet ie het niet meer. Is het werkelijk noodzakelijk om uit te zoeken waarom ie het niet meer doet? Daar hoef je geen professor voor te zijn. Je vader had de beste bedoelingen, maar helaas pindakaas, de patient is overleden. Hij moet dit oplossen. Het klopt vast wel dat ze dit op zijn werk ook doen, maar daarmee krijg je geen werkende laptop.
Er kan van alles kapot zijn, dat is vanaf hier gewoon niet te zien. Afgaande op wat er gebeurd is kan het nog steeds van alles zijn. Misschien is er wel ergens een connectortje losgeblazen of inderdaad water op plaatsen gekomen waardat niet hoort. Ik zou het ding, zeker als ie niet al te oud is, laten onderzoeken en dan pas beslissen of je hem laat repareren of een nieuwe aanschaft. Zelfs een moederbord vervangen is een stuk goedkoper dan een nieuwe kopen. Niet meteen het hoofd in de schoot leggen!
Paps zal uiteraard de kosten van een reparatie of een gedeelte van de nieuwprijs van een vervangende moeten betalen. Misschien kan hij dat door op z'n WA-verzekering laten vergoeden.