Kan ik in Windows Vista ook een "format c:" doen?

Vroeger kon je met de opstartdiskette in een DOS-omgeving de pc formatteren door de opdracht "format c:" te doen. Kan dat in Windows Vista ook op de een of andere manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Dat kan, als je de PC opstart met bijvoorbeeld de Windows Vista CD (of Windows 7), of de opstartdiskette waar je naar refereert.

Er zijn ook opsartdiskettes met andere besturingssystemen waarmee je kunt starten en je c: schijf kunt formatteren.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op bijgaande link kan je leren hoe je een eigen opstartdisckette maakt en lees je meer informatie over het format commando.

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je een Vista of XP CD in de speler doet en hiermee opstart kan je o.a. naar DOS toe. Hiermee kan je de C: schijf wissen met het commando format c:\

Als je een nieuw Windows besturingsysteem wilt installeren kan het ook meteen vanaf de installatie CD (zonder de opdracht format C:). Bij de start van de installatie wordt dan al gezien dat er nog informatie aanwezig is en krijg je de optie om die te verwijderen via formatteren.

Wil je de harde schijf opnieuw indelen (en het besturingssysteem opnieuw installeren, dan zou ik dat persoonlijk bij voorkeur via een partitiemanager doen zoals het "oude" partition magic.

Toegevoegd na 11 minuten:
(zie de link startdisk hoe je eventueel een USB startdisk kan maken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je de Windows CD hebt kan het daar ook mee. En je kunt in plaats van een diskette ook een USB stick bootable maken. ALs er in het BIOS maar staat dat die van de USB stick als eerste boot. Dat moet je soms nog even wijzigen.

Andere antwoorden (2)

Hier staat hoe je moet formateren en wat je moet doen voordat je gaan formateren.
http://www.pcgamespecial.nl/forum/index.php?showtopic=2247

Volgens mij kan het niet meer met een opdracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je schijf NTFS geformateert is kun je niet vanuit dos formateren als hij FAT geformateert is kan dat wel,en formateren zoals boven gezegt word,bij een instalatieschijf gaat natuurlijk ook,en als je wil dat alles echt weg is en dus meerdere malen word overschreven kun je hirens boot cd gebruiken.