Toshiba L50D-B-1C5 lijkt beter dan Acer E5-572G-38NM. Toch is Acer sneller. Welke raad je aan voor werk, films en games?

Bij het vergelijken van de laptops Toshiba Satellite L50D-B-1C5 en Acer Aspire E5-572G-38NM lijkt de Toshiba het best in alle opzichten (meer werkgeheugen/ opslagruimte/ quadcore/ goedkoper etc.). Toch heeft de Acer meer kloksnelheid. Hoe kan dit en welke laptop raad je aan voor iemand die de laptop voor werk, studie, films, games en algemeen thuisgebruik wil gebruiken? Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Meer kloksnelheid betekent niet dat de computer sneller is. Kloksnelheid is ook altijd per core, dus de Toshiba is waarschijnlijk sneller.

Antwoorden (1)

Ik kan niet voor jou zeggen welke laptop beter is. Ik kan je echter wel duidelijker laten begrijpen wat de verschillen zijn.

De frequentie van de processor:
De Toshiba heeft een basiskloksnelheid van 2GHz, terwijl de Acer een basisklok heeft van 2,4GHz. De Toshiba heeft echter een lagere basisklok om stroom (en dus accu) te besparen als je de extra snelheid niet nodig hebt. Heb je deze snelheid wel nodig, dan gaat ook de Toshiba naar 2,4Ghz.

Het werkgeheugen:
De Toshiba heeft 12gb en de Acer 8gb. Ik kan geen verdere specificaties vinden over het geheugen, dus in dit geval: meer = beter. Dit zal je vooral merken als je meerdere applicaties tegelijk gebruikt, dus als je bijvoorbeeld Google Chrome met een aantal tabbladen open hebt staan, maar in de tussentijd een film wilt kijken terwijl je ook nog iets aan het downloaden bent (met bijvoorbeeld µTorrent).

De opslagcapaciteit:
Valt niet veel over te zeggen. Als je je films altijd downloadt en veel games wilt installeren of veel foto's hebt, is meer natuurlijk beter. 500gb is echter ook niet niks, vooral niet als je je films streamt via Netflix of Popcorntime. Én de Acer heeft een DVD brander/lezer als dat je ding is.

Het scherm:
Dit is een lastige. De Acer heeft een hogere resolutie. Dit is altijd aan te raden. Voor zover ik weet heeft de Acer wel een TN paneel, wat inhoudt dat de kleuren niet heel erg accuraat zijn en de kijkhoeken erg slecht zijn. Van de Toshiba kan ik echter niks vinden over het scherm, dus ik denk dat deze ook een TN paneel heeft.
Ik denk dat dit een duidelijke overwinning is voor de Acer.

De videokaart:
Ik weet niet wat voor games je speelt, maar je videokaart zal natuurlijk wel belangrijk zijn. Van de Toshiba weet ik niet precies wat voor videokaart erin zit, maar ik weet vrij zeker dat deze ondergeschikt is aan de videokaart in de Acer.

Internet:
Als je wifi gebruikt zal er geen enkel verschil zijn.
Gebruik je een ethernetkabel heeft te Toshiba een maximumsnelheid van 100Mbps en de Acer 1Gbps (ofwel 1000Mbps). Dit verschil boeit in principe niet echt. 100Mbps is nog steeds een respectabele snelheid. Ook zijn er nog niet eens zo veel abonnementen in Nederland met snelheden boven de 100Mbps, dus op het moment is dit verschil niet echt van belang.

Toegevoegd na 1 minuut:
Conclusie:
Deze 2 computers verschillen niet heel erg veel van elkaar. Ik denk persoonlijk wel dat het hogere resolutie scherm van de Acer echt meerwaarde heeft bij het kijken van films en het spelen van games.