Hoe kan ik in Windows 8.1 voorkomen dat pc automatisch ontwaakt uit sluimerstand en slaapstand?

Als ik mijn PC in de sluimerstand of slaapstand zet, ontwaakt hij na een halve minuut weer. Zelfs als er geen enkel programma of internetvenster actief is. Wie kan mij stap voor stap uitleggen waar ik dit kan uitschakelen, zodat de PC in de sluimerstand blijft totdat ik hem zelf ontwaak? Google geeft alleen Engelse resultaten en niet voor Windows 8.1

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Er is een verschil tussen slaapstand en sluimerstand. De slaapstand is een lichtere 'slaap' dan sluimerstand. Uit slaapstand komt een PC al als de muis lichtjes bewogen wordt. En er zijn ook apparaten die de PC uit slaapstand mogen halen, zoals bijvoorbeeld sommige netwerkkaarten. Het kan de moeite lonen om bij Apparaatbeheer alle apparaten langs te gaan en te kijken dat deze optie (dit apparaat mag de PC uit slaapstand halen) uit staat.

Ik ga hier even uit van de sluimerstand; de PC kan hieruit ontwaken door een netwerksignaal (WOL), door een instelling in het BIOS of door een (geplande) gebeurtenis.
Als je PC opnieuw opstart kun je achterhalen wat hem uit de slaap haalde door naar Start > Uitvoeren te gaan en te tikken 'Powercfg -Lastwake' (zonder de aanhalingstekens).
Voor uitgebreidere troubleshooting kun je kijken naar het gebeurtenissenlog. Ga naar Start > Uitvoeren en tik: 'eventvwr' (zonder de aanhalingstekens). Maar probeer eerst maar Powercfg.
Afhankelijk van wat daar uitkomt is het een kwestie van taken, apparaten of instellingen uitschakelen.