In principe zit er maar een heel klein verschil in, met wat grotere gevolgen.

Het voornaamste in dat met het softwarematig opnieuw opstarten de stroom niet van het moederbord af gaat. Condensatoren lopen niet leeg en daardoor kunnen er dingen in het RAM geheugen achterblijven.

Wanneer je uitschakelt en daarna met de knop weer opstart, is de stroom er wel af geweest en loop je niet de kans dat er datarestanten in je geheugen, of op andere plekken overblijven. Data is niets meer dan een 1 of een 0, ofwel een transistor die aan of uit doet. Door de stroom er volledig af te halen, reset je alles.

Dat is ook de reden dat helpdesken vaak zeggen dat je iets moet uitschakelen en ca 30s moet wachten voordat je weer iets aan zet. Dan zijn de condensatoren ook volledig leeg en weet je zeker dat je een goede reset krijgt.
Thecis
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ikzelf bezit een notebook met netstroom. Accu is eruit. Zelden erin, vrijwel nergens voor nodig. Maar als ik hem afsluit moet ik dan ook de netstroom er vanaf halen om hem helemaal leeg te halen @ RAM geheugen? Iig bedankt voor je informatie!!