De LACIE schijven zijn nu inderdaad niet meteen de meest eenvoudige om te demonteren. Ik heb hier meteen een type nagezien en kon doorheen het maas onderaan een chipset controller zien, waarop wat gegevens werden gewijzigd:

88188260 YPM15191 0809 13P N TWYPM15191

Daarmee zul je niets vinden op google, maar wie vertrouwd is met harde schijven, weet dat dit verwijst naar een andere code BAM2 die door Samsung dikwijls wordt gebruikt en die je bijv. standaard ook in bepaalde Fujitsu PC systemen terugvindt. Als je bijv. op "88i8826c" zoekt zul je wel verwijzingen vinden die naar de stappenmotor verwijzen die de koppen (of datalezers/schrijvers) op de juiste plaatsen moeten zetten.

Heel vermoedelijk heb je dus Samsung harde schijven, maar ik geef je een link mee waarmee je kunt vergelijken als je in het bakje raakt of erdoor kunt kijken (langs onderzijde, pcb controller zit onderaan de harde schijf meestal) en iets van dit herkent:

http://www.hddzone.com/samsung-pcb-c-5.html

Let op: Vele merken werken tegenwoordig echter met Western Digital harde schijven, waarbij je diverse reeksen hebt naargelang de noodwendigheid of de doelgroep zoals goedkoop over NAS (soms niet herkenbaar door BIOS-chip in een PC dan weer als je bijv. 3 TB neemt en die in een Aldi Medion inbouwt) tot zeer intens gebruik (green, blue, red, black...). De goedkoopste zijn meestal gebaseerd dan weer op Seagate schijven waarvan ik soms zelfs al 'refurbished' schijven vond, wat ik nogal grof vind op zich, maar om de goedkoopste te zijn, moet je soms wel erg diep gaan en refurbished hoeft inderdaad niet altijd slecht te zijn, maar dan moet je daar wel eerlijk over documenteren, vind ik.

Bij de formatteringsgegevens kun je meer details vinden, waar ik dan zowel controller soms als harde schijf zelf kan afleiden.

In werkelijkheid zijn er overigens maar een paar harde schijfproducenten, de 'merken' plakken er dan hun klevertjes op. IBM bijvoorbeeld is gekend om zowel processoren als harde schijven heel zwaar te testen en daarbij zo hoog mogelijk te belasten, en als ze dan niet warm worden, dan kopen zij ze (waardoor ze ook meer betalen).

Qua processoren van Intel bijv. ook worden dikwijls diverse reeksen in eenzelfde 'stamp'proces gemaakt/gegoten/geassembleerd, en als ze de hoogste testen doorstaan krijgen ze dan die hoge snelheid, terwijl als er wat meer onzuiverheid in zit, ze dan per test een lagere doorvoer+clocktest krijgen maar toch dezelfde productie waren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PS: Zowel Lacie als Samsung zelf zijn twee bedrijven die onderdeel zijn van de Seagate multinational! Misschien geeft dit je al een idee van hoe 'klein' die grote wereld van harde schijven uiteindelijk toch weer is... Deze informatie vind je onderaan bij 2012 op de link http://en.wikipedia.org/wiki/Seagate_Technology dat je eens moet lezen over hoe snel overnames soms gebeuren in deze sector. Dus misschien is het antwoord dat je gewoon een harde schijf zonder het label Seagate zult vinden, maar of je dit nu Samsung noemt naar de controllor toe dan wel Seagate omdat deze uiteindelijk deze schrijven in naam in subproductie heeft, volgens mij zijn deze beide opties juist en is het antwoord "Seagate" het meest tweeduidig in dit verband. Ze verbergen dit natuurlijk liever omdat Seagate als naam wijst op "massaproductie" en ze met designers hun sublogo LaCie eerder op Ferrari laten lijken (zoals Acer soms gebruikt voor bepaalde topproducten uit hun gamma).