Computer loopt vast en maakt dan een hard geluid, op te lossen?

Als ik filmpjes aan het kijken loopt mijn laptop soms vast en dan maakt het een hard, eentonig geluid. Kan ik hier iets aan doen, of is er een onderdeel kapot in mijn laptop?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Ja, hoogstwaarschijnlijk is je harde schijf naar de gossiemijne! Als een speer al je bestanden op een usb-stick zetten en harde schijf vervangen!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit gebeurt al weken, bedankt voor je antwoord, ik zal naar de ICT afdeling gaan (het is een schoollaptop en mag er zelf niet aan sleutelen).
tinus1969
9 jaar geleden
Ventilator kan ook.
Lijkt op een ventilator van je grafische controller of je hoofdventilator bij de processor die plots door de hitte vastloopt en op slag stilstaat. Daardoor stijgt de temperatuur en loopt je computer nog een eindje later vast. Kun je checken bij bios en temperatuurcontrole.

Een harde schijf kan een lichte klik geven, maar geen 'klap' zoals je omschrijft. Toch kun je nazien of S.M.A.R.T. aanstaat, want die zou voorspellen als je harde schijf dan toch ooit problemen geeft. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T. voor meer info hierover op Wiki.

Open doen en de ventilator in kwestie vervangen zou voldoende moeten zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Heel misschien kan het ook je DVD speler zijn, omdat je spreekt van filmpjes kijken. Een slechte DVD (een kopie bijvoorbeeld), kan de leeskop (een DVD speelt van binnen naar buiten en heeft een variabele snelheid, in tegenstelling tot een harde schijf die meestal een vast aantal toeren per plusuut heeft en naar binnen 'springt' in stappen) plots een probleem hebben met het optische oppervlak, kan zelfs door een niet helemaal egale (soms niet legale, grapje) schijf zijn en dan plots naar een foutieve sector springen en dat kan ook een soort 'klik' geven. Meestal hoor je bij DVD problemen echter getik of zelfs gesleep.