Wat moet ik doen als ik mijn usb stick moet formatten?

Mijn USB stick wil niet openen. De pc geeft aan dat ik hem moet formatten. Maar wat is dat? Als ik op OK druk, verlies ik al mijn gegevens. En mijn hele boekverslag staat er op. Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ik ook ooit gehad, maar gelukkig stonden er geen belangrijke gegevens op. Ik ben bang dat je je USB gewoon weg moet gooien en dat je al je gegevens kwijt bent, maak daarom altijd een (online) back-up bijvoorbeeld op Google Drive.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer eens met de gratis software Recuva je bestanden te herstellen. Waarschijnlijk is de virtuele partitietabel beschadigd, date gebeurd wel vaker als je hem op een 'slecht' moment uit je PC trekt.

Antwoorden (3)

Ik zou het even op een andere computer proberen en als dat lukt: de bestanden overzetten naar een andere USB-stick. Want inderdaad: bij formateren ben je ALLES kwijt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Probeer een andere computer of laptop, of die de stick wél kan lezen. Dan sla je het bestand eerst even op het bureaublad van dat apparaat op. Dan kan je daarna de usb-stick formatteren. En vervolgens het boekverslag van het bureaublad af weer op de gereinigde stick zetten.
Amadea
9 jaar geleden
Kijk even of je met speciale software nog wel een kopie van de "ruwe data" van de usb-stick kunt maken. Op die manier heb je in ieder geval nog iets om op terug te vallen.
Op die kopie kun je vervolgens met data-recovery software aan de slag gaan.
Laten doen kan natuurlijk ook. Data-recovery van een USB stick kan al vanaf 50 euro als je een beetje zoekt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een voorbeeld van software om een ruwe image te maken is Win32diskimager.