Het aan elkaar koppelen van meerdere netwerken.
Een router controleert altijd naar welk adres een pakketje met gegevens moet worden gestuurd, en of er een route is naar dit adres. Zodra de route bepaald is dan kiest hij de snelste weg er naartoe. Is het netwerk waar het pakketje heengestuurd moet worden niet aanwezig, dan wordt het niet verder verzonden.
Amadea
9 jaar geleden
Een router is een apparaat dat gebruikt wordt in een computernetwerk. De functie van het apparaat is netwerken te scheiden en dataverkeer tussen computers binnen en buiten het eigen netwerk in goede banen te leiden.

In een thuissituatie, zoals dat bij de meeste computergebruikers het geval zal zijn, scheidt de router uw computer of de computers in uw thuisnetwerk van het wereldwijde netwerk dat we internet noemen en zorgt tevens voor de verbinding met internet.

Een voorbeeld: U kopieert een aantal bestanden van de ene computer naar de andere computer in uw thuisnetwerk. Deze bestanden worden vanaf de computer waarop u de kopieeropdracht geeft over uw thuisnetwerk verzonden naar de computer waarvoor de bestanden bestemd zijn. De router zal de over het netwerk verzonden bestanden opvangen, bekijken voor welke computer ze bestemd zijn, ontdekken dat het een computer betreft in uw thuisnetwerk en de bestanden vervolgens verzenden naar die computer.

Een tweede voorbeeld: U verstuurt een e-mail naar een vriend aan de andere kant van het land. Zodra u op Verzenden klikt in uw e-mailprogramma, wordt de mail naar de router verzonden. De router ontdekt dat deze mail bestemd is voor een computer buiten uw netwerk, stuurt de mail vervolgens het internet op en even later arriveert de mail bij uw vriend op de computer.

Deze bewerkingen gaan allemaal in zo'n razend tempo dat u er waarschijnlijk nooit bij stil zult staan hoe het allemaal werkt.

Toegevoegd na 2 minuten:
In de video de werking van het (inter)net beeldend uitgelegd waarbij ook de router aan bod komt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
In het kort: De functie van de router is netwerken te scheiden en dataverkeer tussen computers binnen het netwerk in goede banen te leiden.

Een router zorgt ervoor dat het internet dat jouw huis binnenkomt verdeelt wordt over de verschillende apparaten die internet nodig hebben; al dan niet draadloos. (wifi)