RGB beschrijft een mix van de drie basiskleuren rood, groen en blauw. Door deze in verschillende hoeveelheden te combineren kun je bijna alle kleuren en helderheden maken. Bij een 8 bits RGB is (0,0,0) zwart en (255,255,255) wit, en bv. (223, 0, 255) is paars.

Een ander systeem is HSL, waarbij H de tint weergeeft (welke kleur in een soort regenboog volgorde), en S de verzadiging (hoe intens of flets is de kleur) en L de helderheid. Het idee is dat HSL iets intuitiever is bij het vinden van de juiste kleur dan RGB. Er zijn omrekenformules van het ene systeem naar het andere.

Bij onderstaande link kun je met de getallen experimenteren.