Hoe kan een site mijn locatie weten?

ik had een account op een website gemaakt zonder mijn adres en zo maar de website wist mijn locatie er stond dat ik uit NL Zuid-Holland kom bij mijn profiel. Hoe kan dat?

En hoelang mag een website mijn ip adres houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat gaat via Google. Probeer dat te vermijden voor je privacy.
http://www.bing.com/search?q=google+is+your+enemy

Antwoorden (4)

Een website kan gebaseerd op je IP adres zien waar je vandaan komt. De exacte locatie is niet altijd mogelijk.

Privacygevoelige gegevens waaronder het IP adres is een weggooiplicht. Dat betekend dat zodra de gegevens niet meer relevant zijn voor het doel dat ze zijn opgeslagen moeten ze worden vernietigd. Dat betekend dus dat de website ze net zo lang mag bewaren als nodig is. Elke website heeft verschillende doelen, dus het termijn is nooit volledig vastgesteld.

Ze moeten overigens wel kunnen bewijzen dat ze de gegevens nodig hebben, een IP adres zomaar opslaan is dus niet toegestaan. Maar wanneer je spreekt over bijvoorbeeld bijhouden hoeveel unieke (IP's) mensen er per jaar op de website komen. Dan moet de website de IP adressen per jaar verwijderen.

Als ik even als voorbeeld geef; ik heb een MMORPG textbased spel gehad in het verleden. De IP adressen mocht ik net zolang bewaren als ik acht nodig was, dat betekend dat wanneer ik een 'reset' gaf (volledige database leeg gooien) ik geen IP adressen van de vorige gebruikers mocht bewaren. Mits zij in het verleden in overtreding zijn geweest van mijn regels. Dan mag ik ze bewaren als doel dat ze niet op de site kunnen komen bij een nieuwe speelronden.

Dus in jouw geval mag de website je IP adres bewaren zolang als jij je account hebt.

Wanneer je niet wilt dat de website op je profiel aangeeft dat je uit Zuid-Holland komt, kun je dit aangeven bij de makers van de website. Dan zijn ze verplicht het te verwijderen, gezien het om jouw persoonsgegevens gaat. Betekend overigens niet dat ze het IP adres zullen verwijderen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het IP adres van elke bezoeker staat in de serverlogfile van ELKE website en is geen "privacygevoelige informatie".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een IP valt onder de Wet bescherming persoonsgegevens. Graag zou ik een bron hebben dat aangeeft dat het niet zo is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zal trouwens een bron geven wat aangeeft dat een IP onder de WBP valt. https://www.security.nl/posting/38567/Juridische+vraag%3A+is+een+IP-adres+een+persoonsgegeven%3F
Veel websites maken gebruik van cookies. Dit zijn kleine bestandjes die hardware van een computer kunnen halen. Er bestaan cookies waarvoor het niet verplicht is toestemming van de gebruiker te vragen. In jouw geval lijkt het me echter dat ze toestemming hebben gevraagd voor het gebruik van functionele cookies. Doel hiervan is o.a. dat adverteerders informatie van jou te weten komen zodat ze gerichte(re) advertenties kunnen plaatsen op de site die jij bezoekt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat je zegt klopt, maar is volgens irrelevant gezien de vraag van de vraagsteller hij spreekt over een IP adres en locatie bepaling. Cookies hebben niets te maken met locatie bepaling, maar adverteerders maken gebruik van je cookies (eerder bezochte websites) om te kunnen bepalen wat jij graag ziet als reclame.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad Justkidding. Hier heeft Smurfie het bij het verkeerde eind.
Er zijn verschillende sites die aan de hand van je IP-adres ongeveer jouw locatie kunnen bepalen. Hiervoor hoeft een site dus helemaal geen gegevens van jou op te slaan, zelfs je ip-adres niet.

Test het hier zelf eens, zoek eerst je ip op, op de eerste site en voer deze daarna in op de tweede site.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je Microsoft Windows 8.1 gebruikt kan het goed zijn dat je locations-services aan staan. Deze houden in combinatie met je ipadres bij wat je locatie is. Eerdere versies hadden dit ook in mindere mate. Ipadressen zijn eigendom van een ISP en per isp is bekend wat hun huisadres is. Zo kunnen ze ook nog eens globaal zien in welke regio je zit. De isp kan binnen zijn klantenbestand, per regio ipadressen gebruiken, dus zo wordt het nog verder gespecificeerd. Dus bijv 10.3.x.x is voor klanten in de region utrecht, 10.4.x.x is voor klanten in de regio brabant etc