Is mijn laptop stuk?

Ik heb een acer travelmate met windows 8. Als ik mijn laptop opstart geeft hij wel het acer opstartscherm weer maar dat duurt 2 secondes en daarna komt er een zwart scherm, het geeft wel licht het is niet alsof de laptop uit staat, in de linkerbovenhoek zie ik ook een wit lichtje branden om de 2 secondes gaat het lichtje aan/uit. Het windows opstartscherm word dus ook niet weergegeven, als ik op ctrl+alt+delete druk start de laptop overnieuw op en krijg ik weer het zwarte scherm. De muis reageert ook niet. Wat moet ik doen? Kan mijn laptop nog gemaakt worden? Kan ik hem zelf maken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Of je laptop nog gemaakt kan worden kan ik vanaf hier niet beoordelen, het beste wat je kan doen is contact opnemen met de leverancier en die er naar laten kijken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens het opstart scherm van acer staat er onderin iets zoals: press f10/f2/del for setup.

In de bios van mijn laptops staan er twee functies die zouden kunnen helpen bij diagnose; "Check memory for errors" en "Check HDD for errors". Hiermee kan je dus je interne geheugen checken, en je hard disk, ik heb dan geen acer laptop hier, maar dit is het kijken waard.

Verder zou je tijdens het opstarten constant op f8 kunnen drukken, hiermee kun je normaliter windows in veilige modus starten, ik weet echter niet of je computer ver genoeg komt om daadwerkelijk die eerste stap van het opstarten van windows te starten.

Als je HDD check ok is, maar hij start toch windows (veilige modus) niet op, dan is het wellicht een optie om een ubuntu live usb stick te maken, en te proberen om van die usb stick op te starten. Dan weet je dat je computer verder nog werkt en op deze manier kun je ook je harde schijf benaderen en eventuele belangrijke dingen veilig stellen.

Geeft je laptop trouwens normaal een optie voor automatisch systeem herstel tijdens het opstarten? Krijg je deze optie nu ook nogsteeds? Zoja, ga voor die live usb stick, sla belangrijke dingen op, en doe dan dat systeem herstel, dit geeft je een schone lege windows, zoals de dag dat je hem uit de doos haalde. Als je dit doet, ben je echter alles kwijt wat je eerder met je laptop hebt gedaan, vandaar dat het zaak is dat je belangrijke foto's en documenten opslaat door middel van die live usb stick.

Krijg je deze optie nu niet meer, dan is waarschijnlijk de master boot record van je harde schijf corrupt of je schijf kapot, het eerste kan ook opgelost worden met zon usb stick, en wat kennis, anders zul je hem toch echt op moeten laten sturen voor garantie.

Is de garantie verlopen, en heb je 2 rechter handen, dan zou je de schijf uit je laptop kunnen halen en deze in een werkende pc kunnen stoppen voor schijfcontrole & het veiligstellen van je gegevens.

Toegevoegd na 1 minuut:
In de veilige modus van windows kan je je systeem terugzetten naar een werkend herstelpunt van windows.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, ik zal het proberen, dankjewel :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is me niet gelukt, helaas.
Ik heb dit ook gehad met mijn acer aspire. De laptop is niet stuk maar er zit waarschijnlijk een fout in de windows. Je kunt even in de bios kijken of er mermory of hdd fouten zijn. Wat bij mij werkte was booten van een nieuw windows dvd'tje.