hoe werkt een moederbord van een pc ?

hiermee loop ik al heel mijn leven mee in mijn hoofd en kan het antwoord niet vinden. Hopelijk weten jullie een antwoord?
alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De north en south bridges zijn vooral belangrijk. Ze communiceren namelijk met alle andere onderdelen. Zie hier een diagram: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Motherboard_diagram.svg

Antwoorden (1)

Héééél kort:
Een moederbord is het onderdeel van de computer waar het eerst stroom op komt. Bij het inschakelen gaat het BIOS (Basic Input/Output System) op zoek naar alle andere onderdelen die op het moederboard zijn aangesloten (insteekkaarten, RAM-geheugen, microprocessor) of erin zijn geïntegreerd (zoals ingebouwde netwerkadaptor, geluidschip, videochip, USB-poorten, opslagmedia etc.) en die onderdelen worden dan ook ingeschakeld. Op de meeste ingeschakelde onderdelen vindt vervolgens een test plaats, de POST (Power On Self Test), en als dat allemaal gelukt is gaat het moederbord op zoek naar een opstartmedium, meestal volgens een instelbare volgorde. Tegenwoordig normaal gesproken in eerste instantie op een harde schijf, maar kan ook een DVD, een floppy of een netwerklocatie zijn. Als dat is gevonden wordt dat opgestart (bijvoorbeeld het beginpunt van de Windows opstartprocedure op je harde schijf) en wordt de besturing over de computer daaraan overgedragen.

Het moederbord heeft de taak om alle hardware-onderdelen die in het moederbord zitten of erop zijn aangesloten met elkaar te "laten praten", en tegenwoordig meestal ook om in de gaten te houden dat er geen problemen optreden (zoals een oververhitte videokaart of microprocessor, of een falende harde schijf, of falend RAM-geheuren).