Ligt aan de persoon.Mijn zoon is 11 en hij speelt veel 18+ spellen op zijn x-box en ps II.En als er toch iemand zachtaardig is,is het mijn zoon.Hij weet heus wel het verschil tussen een spelletje of werkelijkheid.

Toegevoegd na 5 uur:
Het is niet zo dat ik hen onvoorbereid zo'n spel laat spelen hoor.Maar ik weet beter hoe mijn kinderen sommige dingen zien dan een therapeut dat weet.Ik praat elke dag met hun over dingen die in de wereld gebeuren.En daarbij...vroeger waren de pornofilms allemaal 18+,en dat is nu toch ook 16+.Als ik de kijkwijzer moet geloven,mogen kinderen pas vanaf 7 jaar zelfstandig naar 'According to Jim' kijken.Dat komisch programma bevat zogenaamd 'geweld'.Pffff.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Jazeker, en ze zien dat nu gelukkig ook bij de tv-makers... Op TV zijn de puur geweldadige (teken)films van de buis gehaald...

Zo is het ook met spelletjes, die zijn slecht... Er zijn zo veel gevallen van schoolshootings die door tieners gedaan zijn die voorheen verslaafd waren aan gewelddadige computerspelletjes...

Dus Jazeker is dat zo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauwekul, dat is enkel een politiek argument. Tot nog toe is er geen bewijs gevonden van dit verband.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry,maar dit is de grootste bs wat men hierover kan zeggen.Zoals ik al beantwoord heb,speelt mijn zoon van 11 veel 18+ spellen,en hij is de goedheid zelve.Het kán dat sommige beinvloedbaar zijn,maar dan zit er bij die personen volgens mij al een steek los.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer was de laatste in Nederland Xinix? Het heeft niet met spellen te maken maar hoe makkelijk een wapen te verkrijgen is!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als wapens gemakkelijk te verkrijgen zijn moet er nog een bepaalde persoonlijkheidsstoornis zijn voordat iemand beluit om GTA na te gaan spelen op school hoor Dirk, maar het komt zeker niet van spellen of films, daar heb je gelijk in.
AWM
14 jaar geleden
Volstrekt ongefundeerd gebazel. As usual.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De tv-makelaars? Zie ik daarom nooit geweld in programma's over huizen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, kortsluiting, ik zie nu dat ik het verkeerd las!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben het met je eens Xinix. +
dat ligt waarschijnlijk per persoon verschillend. De ene persoon is makkelijker beïnvloedbaar dan de ander. Een persoon met weinig zelfvertrouwen zal het misschien meer invloed op hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, een mens wil altijd meer, en verlegt steeds verder zijn/haar grenzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alles heeft invloed op een klein kind :
Een tijdje terug had een klein kind een ander kind met een stok op het hoofd geslagen .
En men vroeg het kind waarom hij dat gedaan had kreeg men het antwoord:
Hij had dat in een tekenfilm gezien dat een klein kind een ander kind met een stok op het hoofd sloeg en zag toen sterretjes in die tekenfilm .
En de reden omdat hij met een stok sloeg omdat hij ook graag die sterretjes wilde zien bij die andere jongen .
Nu kun jij zien dat een onschuldige tekenfilm al zulke grote gevolgen heeft .

Toegevoegd na 2 minuten:
En dit kan ook gebeuren bij pubers maar dan wel in een andere vorm .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut,hoe vaker ze geweld zien ,deste gewoner het word. en dit geld zeker ook voor computerspelletjes!!!!
ik heb het al eens meer getypt, de kids worden er echt niet slechter van als ze iets NIET mogen zien of spelen. en de ouder word er ook geen slechte ouder van.sterker nog,het kind zal zich er geborgen door voelen.(al merk je daar vaak niet direct wat van door het gezeur en de ruzie).
hou ze lekker zo lang mogelyk kind en laat ze dingen zien en spelen die horen by hun leeftyd. zorg dus dat je naast ouder ook een pappa of mamma bent.
het zal idd per kind verschillen hoe ernstig de invloed is,maar dat het invloed heeft is zeker.
pfff lang verhaal,maar dit is zooo belangryk.
kinderen hebben behoefte aan leiding,niet aan een jaknikker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de maatschappij wil het graag zo zien om een zondebok aan te wijzen.

Heel veel pubers spelen gewelddadige spellen. De kans dat iemand die gewelddadig gedrag vertoond, die spellen speelt is daarom erg groot. De link is dan snel gelegd.

Neem bijvoorbeeld het spel Carmageddon, daar moet je in een auto een circuit rijden en je tegenstanders uitschakelen, een ander groot onderdeel van het spel is dat je over voetgangers en dieren (koeien, schapen) kan rijden met alle gevolgen (rondvliegende armen/benen) van dien. Zelf heb ik dat heel veel gespeeld maar ik heb in mijn auto nog nooit iemand aangereden of opzettelijk tegen andere auto's gebotst.

Met gewelddadige spellen is het altijd controversieel, aan de andere kant is er ook heel erg veel porno op de markt waar pubers makkelijk aan kunnen komen, dan zijn het toch ook niet per definitie serie-verkrachters en pedofielen?

Het is een virtuele wereld, en die is heel erg anders dan de realiteit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou na "Koninginne dag Apeldoorn " met de bijbehorende beelden zou ik dit spel toch niet meer spelen .
Nee, een goed opgevoede puber heeft al geleerd zijn daden te overzien en weet dan ook het verschil tussen spel en werkelijkheid. Gelukkig maar, anders zou het hele land al lang totale chaos zijn.

Ik denk dat het wel kan bij heel kleine kinderen die nog niet goed het verschil tussen spel (of bijvoorbeeld tekenfilms) en werkelijkheid hebben leren kennen. Die kunnen soms gewelddadige beelden naspelen, simpelweg omdat een tekenfilmfiguur ook alleen maar even met zijn hoofd hoefde te schudden nadat hij met een koekenpan op zijn hoofd was geslagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord op de vraag is een volmondig nee. ik speel al van jongs af een spelletjes en ook geweldadige.
Als een kind goed opgevoed wordt kan het onderscheid maken tussen de echte wereld en de virtuele.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Negatieve invloed. Iedereen die anders beweert, steekt zijn kop in 't zand.
Dan zeggen ze 'ja maar er was al een steekje los aan die persoon'. Ja so what?? Dit is één van de vele oorzaken dat ze dat steekje los gekregen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij de meeste mensen die ik ken (inc. mijzelf) niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je vraag, maar het is nog niet wetenschappelijk bewezen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Computerspel#Geweld

Uit onderzoek is bekend dat:

· kinderen makkelijker geweld overnemen of gewoon gaan vinden als het getoonde geweld realistisch is, dat wil zeggen als het in kinderogen serieus en geloofwaardig is. Als kinderen door het geweld heen prikken, zullen zij het niet snel overnemen in hun gedrag.

· geweld meer effect heeft als het door de helden of ‘goede’ hoofdpersonen wordt uitgeoefend. Met de boeven en slechteriken gaan kinderen niet snel akkoord.

· er een grotere kans op geweldeffecten is als het mediageweld wordt beloond of als de pijnlijke gevolgen van de geweldacties buiten beeld blijven. Programma`s die sympa­thie wekken voor de slachtoffers van geweld, hebben een tegen­overge­steld effect. Kinde­ren die zo`n programma zien worden juist minder agressief en keuren geweld eerder af.

· gewelddadige programma’s of spelletjes meer effect hebben als er veel actie, beeldwisselingen, harde geluiden en opwindende beelden in voorkomen. Kinderen worden daar onrustiger van, waardoor ze hun eigen grenzen vergeten.

Veel televisieprogramma’s, films en computerspellen zijn zoals hierboven wordt beschreven. En bij de meeste gewelddadige computerspellen ‘spelen’ de kinderen dan zelf de held die het geweld mag uitoefenen om op een hoger ‘level’ te komen. Zolang kinderen met beide benen op de grond staan en weten dat het maar een film of een spelletje is, hoeven opvoeders niet ongerust te zijn. Maar als kinderen die grenzen niet kennen moeten ouders serieus rekening houden met geweldeffecten.

Gelukkig kunnen ouders de effecten van geweldbeelden beïnvloeden. Zo nu en dan een kritische opmerking als het er wel erg hard aan toe gaat, kan de media-effecten tegengaan. Daarnaast kunnen ouders een oogje houden op het soort speelgoed dat in huis komt (agressief of niet) en het voorbeeld geven dat er ook niet-agressieve programma’s en spelletjes zijn.

Toegevoegd na 32 seconden:
Hier lees je er nog wat meer over:
http://www.kijkwijzer.nl/pagina.php?id=4#geweldisgeenspelletje

Toegevoegd na 1 minuut:
DIT VIND IK EEN HEEL GESCHIKTE WEBSITE HIEROMTRENT:
http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/iv/docs/webteksten1eblok0506/Joost%20van%20Wollingen/

Toegevoegd na 3 minuten:
GEEN DUIDELIJK VERBAND TUSSEN GAMES EN AGRESSIE
http://tweakers.net/nieuws/38489/geen-duidelijk-verband-tussen-games-en-agressie.html