waarom kan ik de computer niet met de router verbinden?

Ik zal om te beginnen maar eens toelichten, ik heb zelf niet heel veel verstand van computers en mijn vader nog minder haha.

We hebben een paar dagen geleden een nieuwe router besteld (TP-link TL-WRD4300). Ik heb de router met een CD ingesteld via mijn computer waarna ik gewoon op internet kon en mijn computer gewoon met de router verbond. (windows 7, weet niet of dat belangrijk is maar ik zeg het maar erbij)

Mijn vader integendeel, als ik bij hem de LAN-kabel insteek in de computer en het andere uiteinde in de router, registreert de computer de router niet.
We hebben het ook draadloos geprobeerd met een adapter maar als we de netwerksleutel invullen komen er, of foutmeldingen of hij verbind gewoon helemaal niet. (windows xp)

Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet en ons een handje kan helpen, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zijn de drivers geupdate? Heeft de pc het voorheen wel eens gedaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja zijn geupdate, en was geen probleem met het vorige modem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik bedoel wat geen probleem met de vorige router
capthavoc
9 jaar geleden
mijn eerst gedachte is de kabel is daar misschien iets mis mee ?
router zijn vaak niet moeilijk dat is en kwestie van plug and play
je kan proberen de router helemala de resetten
dat met die cd daar kan ik me eigenlijk niets bij voorstellen ?
wat heb je daarmee ingesteld de wireless beveiliging ?
dat is vaak het enige wat nodig is de rest moet gewoon werken Als het de kabel niet is en ook de router niet dan is het misschien het modem (als dat het is ) zaak even resetten modem uit router uit en weer aan
helpt vaak al
is dat het het niet dan is xp pc misschien de dader of de driver van de netwerkkaart in xp ?

welke meldingen krijg je als je draadloos probeert ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja dacht eerst ook aan de kabel maar lijkt me zeer toevallig we hebben 3 kabels geprobeerd. als ik draadloos probeer is ie aan het verbinden maar na enige tijd breekt ie af.

Antwoorden (2)

Je vader zijn PC kan een statisch(vast ingesteld) IP adres hebben waarbij het subnet niet overéénkomt met het subnet van je nieuwe router... je kunt hierdoor onmogelijk het internet op.

Doe op beide PC's het volgende > start -> run > cmd (zwart venster met witte letters) type daar: ipconfig

je krijgt dan een output zoals dit:

Ethernet adapter LAN:

Connection-specific DNS Suffix . : fritz.box
IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:980:7bd6:1:c43b:e354:2a87:b783
Temporary IPv6 Address. . . . . . : 2001:980:7bd6:1:f0a8:d683:54ce:3b69
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c43b:e354:2a87:b783
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 172.16.1.10
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::a96:d7ff:feae:a7f2

Controleer of het IP adress (IPv4) strookt met de PC die wél werkt
Controleer of het IP adress (Gateway) strookt met de PC die wél werkt.

Let wel, dit is op het laatste octet(laatste nummer reeks na de .) na een uniek nummer...

Toegevoegd na 1 minuut:
Gateway IP moet wel het zelfde zijn...
Anders even checken of Pa z'n ethernet adapter wel op DHCP heeft staan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op mijn pc komt er te staan:
Ethernet adapter Local Area Connection: connection-specific DNS suffix . :
Link-Local IPv6 Address . . . . . : fe80::687e:470f:bad4:6d38
IPv4. . . . . . . . . . . : 192.168.0.103
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.0.103 MAAR (nu komt het) op die van mijn vader staat het volgende: Windows ip configuratie en dat was het, dus hij maakt gewoon geen verbinding met de router.
en via de adapter werkt ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jouw output klopt ook niet, jouw IP kan niet gelijk zijn aan het default gateway adres. (dat eindigt nu beide op 103, gateway eindigt vaak op 1) Het lijkt erop dat de ethernet adapter van je vaders PC uitgeschakeld is? Of zijn daar de drivers wel voor geinstalleerd?
Waarschijnlijk kan die pc niet met de router verbinden omdat de drivers niet zijn geïnstalleerd of de netwerkkaart hardwarematig stuk is.

Die draadloze verbinding loopt dan mogelijk weer stroef omdat windows niet helemaal up 2 date is (oudere versies van windows xp kunnen niet altijd overweg met de meest moderne versleutelingsvormen).

Is dat erg? Nee, want windows xp is end of life. Dus daar wil je niet mee op het netwerk!

Wil je de pc nog gebruiken adviseer ik je dat ofwel offline te doen ofwel met een ander besturingssysteem.

Dat brengt dan meteen ook de gelegenheid om eens na te gaan wat er gaande is.

Een voorbeeld van zo'n ander besturingssysteem is Ubuntu (of andere gebruiksvriendelijke linuxdistro's zoals fedora). Als je daar wel mee op het netwerk kan is je probleem al opgelost (over drivers zal je je hier waarschijnlijk geen zorgen moeten maken, ubuntu bevat meestal voldoende standaard-drivers, uitgezonder misschien de videodrivers en printerdrivers).

Kan je ook met een ander besturingssysteem niet op het netwerk? Dan ligt het dus niet aan de software en zal je de netwerkkaart moeten vervangen door een werkend exemplaar.