Wat is de beste manier om naast je externe harde schijf digitale foto's als extra backup te bewaren? Dropbox, internetsite, usb, of dvd's branden...?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Om te beginnen zou je ze op Dropbox kunnen plaatsen. Als je de gratis opslagcapaciteit bereikt hebt, zou je ook Cloud Me, 4shared en/of Google Drive kunnen gaan gebruiken.
Daarnaast is het handig ze ook op USB-stick te hebben. Je kunt de foto’s dan gemakkelijk elders laten zien en hebt bovendien een extra backup.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ermee rekening houdend dat je foto’s in huis verloren zouden kunnen gaan door bijvoorbeeld brand, zou m’n voorkeur dus uitgaan naar iets als Dropbox.
SimonV
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Yep, back-ups nooit dicht in de buurt van de hoofdopslag opslaan. Nadeel van oplossingen via het Internet is dat het uploaden wel eens lang kan duren, vooral als je je foto's in hoge kwaliteit opslaat. Als je dan ook nog eens je foto's bewerkt, moet je verdraaid goed bijhouden welke foto's je intussen hebt bewerkt en dus opnieuw moet uploaden - of je moet iets hebben dat automatisch synchroniseert. Maar ook dan kan je beperkte uploadsnelheid je parten spelen. Ik heb daarom gekozen voor opslag op een externe harde schijf. Die ligt op mijn werk. Eens per maand kopieer ik mijn hele interne harde schijf naar de externe schijf.
SimonV
10 jaar geleden
VS gebruikt al een externe harde schijf. Dus kwestie van uit huis plaatsen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je de schijf uit huis wilt plaatsen, niet de vraagsteller... ;-) Maar inderdaad, schijf elders bewaren. Dan heb je alleen nog het risico dat je huis net afbrandt op het moment dat je de schijf terug naar huis hebt genomen om een nieuwe back-up te maken. Dat is te ondervangen door twee externe schijven te gebruiken. Op het moment dat je een back-up wilt maken, neem je één van de schijven mee naar huis. Daarop maak je de back-up. Vervolgens leg je die schijf weer elders neer. De volgende back-up maak je op de andere schijf. Enzovoort, steeds om en om op de ene en de andere externe schijf. Eerste voordeel is dat je gegevens ook bewaard blijven wanneer je huis afbrandt op het moment dat je een back-up aan het maken bent. Tweede voordeel is dat je, wanneer er iets mis is, niet alleen terugkunt naar de meest recente back-up, maar ook naar de back-up die je daarvóór hebt gemaakt.
Het beste is om je foto's dan te branden op DVD of Blu-Ray. Services gebruiken als Google Drive e.d. is wel makkelijk, maar dat doet wel inbreuk aan je privacy. Google en andere Amerikaanse servers en bedrijven verzamelen namenlijk persoonlijke gegevens en hebben een contract met de Amerikaanse overheid om ze aan hun door te sluizen. Vermijd dus als je niet wil dat anderen zomaar je foto's kunnen zien dan zeker alle online opslag services tenzij je er zeker van ben dat het bedrijf in kwestie niet Amerikaans is, niet gebruik maakt van Amerikaanse servers en een echt goed privacy beleid heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Op zich heb je gelijk.
Maar Google maakt ook inbreuk op je privacy als je googelt. Dan moet je dat dus ook niet meer doen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat doe ik ook niet. Ik gebruik al heel lang ixquick.com. :)
USB gaat relatief snel kapot
Dropbox: maar 2GB
Google Drive 15 (ja echt: 15) GB
Google Drive word gehost op een harde schijf in het hoofkantoor van google, hardeschijven gaan langer mee dan USB en is nog "draagbaarder" dan USB ook
dus ga voor Google drive:
drive.google.com