Ik wil graag een selectie van mijn gegevens van blad 1 in Excel automatisch plaatsen in blad 2, 3 etc. Hoe kan dit?

Het betreft een werkrooster voor de gehele organisatie in blad 1 en ik wil graag dat per tabblad een afdeling apart komt. zodat ik per afdeling het rooster apart kan versturen.
Graag hoor ik hoe dit kan. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als ik je vraag lees, lijkt het mij vrij eenvoudig: Tabblad 1 noem je bijvoorbeeld 'Afd 1' (afdeling 1) en daar maak je je rij- en kolomhoofdingen. Bijv. A3 tot en met J16 als kolomtitels (bijvoorbeeld eerst de hoofdtitel dag/uur en dan 8/9/10/11/12/13/14/15/16/17) tot en A3 tot en met A8 voor bijvoorbeeld rijtitels (ma/di/wo/do/vr). Daarin stop je dan bijvoorbeeld de naaminitialen die per tabblad moeten veranderen. Ik krijg dan iets eenvoudigs als (hier slordig, maar je volgt me wel) datum/uur 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
ma JM JM JM JM MV MV MV MV MV MV
di JM JM JM JM MV MV MV MV MV MV
wo MV MV MV MV RS RS RS RS RS RS
do RS RS RS RS RS RS RS RS RS RS
vr RS RS RS RS RS JM JM JM JM JM Op je andere tabblad 'Afd. 2' en volgende, ga je dan ook naar A3 waar je datum/uur wil zetten en daar druk je gewoon op '=' om aan te tonen dat je een verwijzing wilt en dan ga je met de muis naar tabblad 'Afd 1' en daar klik je op cel A3 en dan krijg je dit als formuleinhoud: <='Afd 1'!A3>. Vervolgens kun je selecteren naar rechts en met CTRL-R (van Right) ofwel Bewerken- Doorvoeren - naar rechts nemen en hetzelfde van cel A3 naar A8 via Bewerken - Doorvoeren - Omlaag (CTRL-D van Down). Tip: als je omhoog of naar links moet kopiëren, kan dit in oudere Excel-versies met de shift-toets. In OpenOffice.org en Quattro Pro zijn het andere toetscodes overigens en in de laatste Excel werken niet alle toetsen meer... Voor de binnenste cellen, laat je alles zonder verwijzing naar blad 1 staan zodat je je lijsten per afdeling krijgt met personeelsleden (initialen). De volle naam, kun je uit een tabel eventueel halen waar links (unieke) initialen staan, en dan de naam rechts, die je via complexere commando's ophaalt (krijg ik niet binnen mijn 2000 tekens uitgelegd hier). Deze werkwijze heeft één nadeel: je neemt de breedte niet mee van je layout uit pagina 1. Dat kun je dan vervolgens wel oplossen door een opmaakprofiel te creëren en dat toe te passen incl. randen. Lukt het zo, of gaan we verder. We kunnen ook met complexe formules en naam-bereiken werken trouwens.

Antwoorden (1)

Dit kan alleen als je een macro kunt maken die de basislijst splitst per afdeling. Met de standaardfuncties van Excel lukt het niet.
paulus811