Hoe maak je Professionele 3D (stereobeelden) plaatjes of filmpjes?

Stereobeeld

Toegevoegd na 4 uur:
met zo`n 3d- bril net zoalas de film avatar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het maken van goede 3D opnamen heeft nogal wat voeten in de aarde.
Methode 1 is dat er (nagenoeg) tegelijkertijd een opname wordt gemaakt waarbij de lenzen een eindje uit elkaar staan. Je bootst hiermee je ogen na die (meestal) :-) ook een eindje uit elkaar staan. Zie de link voor een camara dioe dat voor je kan doen.
Houd je wijsvinger omhoog een eindje voor je neus en kijk eerst met je ene en dan met je ander oog. Je vinger beweegt schijnbaar voor de achtergrond. Deze parallax wordt door je hersenen gebruikt om diepte aan je wereld te geven. Dit is wat je met 3D wilt benaderen.

Methode 2 is wat bij de film Avatar is gebruikt. Ten eerste aparte beelden voor het linker en rechter oog die door een polaroid bril moeten worden bekeken. Het beeld voor het linker oog wordt tegengehouden door de polarisatie van de rechterlens (zie je dus alleen links) en vice versa.

De beelden worden bijvoorbeeld door de Sony Fusion 3D Camera System opgenomen. Het stereo-beeld luistert nauw en veel zoomen en zo moet je niet doen (want dan wordt het publiek niet goed :-) Bij Avatar is bijna alles geheel digitaal element voor element bewerkt om het publiek de juiste ervaring te kunnen bezorgen.
Dat is professioneel, maar kost wel wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar naar deze link en zoek de spullen bij elkaar zou ik zeggen :-) http://teddydouglas.blogspot.com/2010/02/wanna-make-3d-movie-like-avatar-now-you.html Suc6!

Andere antwoorden (3)

Het maken van een 3D-effect met beeldbewerkingssoftware (GIMP of Photoshop)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jef,

3D beelden 'ontstaan' doordat je orgen vanuit 2 verschillende oogpunten kijken. Hierdoor zie je een net iets verschoven beeld. Dit kan je zelf heel bewust ziet: Kijk maar eens naar de hoek van de kamer met een oog dicht. Strek je arm, en steek je vinger op, zo, dat je vinger precies 'in de hoek' lijkt. Hou deze positie en wissel het oog waarmee je kijkt: Je vinger is verschoven tov de hoek.

Dat verschil gebruiken je hersenen om een 3D beeld te maken. Dus wat je moet doen is het ene beeld op het ene netvlies, en het andeere beld op het andere netvlies te projecteren.

Feitelijk moet je dus eerst 2 beelden maaken: Een voor links, en een voor rechts. Dit doe je bv door een foto te maken terwijl je op je ene voet leunt. En vervolgens een foto te maken terwijl je op de andere voet leunt. (Als je echt wilt weten hoe het zit: Lees een productie door mijn grootvader: The world of 3D, a practical guide to stereo photography

Vervolgens moet je de plaatjes aan elkaar plakken. Dit HOEFT niet met een brilletje. Met oeefening kan je ook 2 foto's naast elkaar gebruiken om 3D te zien. Zelf doe ik dat (2 foto's met photoshop in een beeld zetten, en zo klein maken dat ze 7 cm verschoven zitten, met een klein witrandje tussend e foto's).

Een andere optie is om met je kleuren kanalen te werken, en de foto's in rood/groen over elkaar heet te plakken. Zie ook: http://local.wasp.uwa.edu.au/~pbourke/miscellaneous/stereographics/stereophoto/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 2 camera´s... Stel die precies in als je eigen ogen en geef de beelden die je gemaakt hebt weer terug naar beide ogen... De hersenen maken er als vanzelf weer 3D van...

3D-beelden bestaan niet, dat zijn ruimtelijke organen... Je ogen zien 2D en maken zogenaamd 3D... Je oog kan alleen maar twee dimensies op kijken, naar links en rechts en naar boven en onder, dat zijn er twee... De hersenen doen de rest...

Antwoord: Met 2 camera´s... Avatar heeft een beeld dat horizontaal gecodeerd is en een beeld dat verticaal gecodeerd is... Maar MET 2 camera´s...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Onzin. Eén camera met 2 lenzen is niet gelijk aan twee camera's.