Wat is zijn de betekenissen van deze afkortingen op mijn rekenmachine.

Voor school moet ik een voorwerp onderzoeken en nagaan waar de onderdelen van gemaakt zijn en waar ze vandaan komen. Nu staan er op de chip afkortingen van de functies. B+ en B- zullen in iedergeval de batterijen zijn. Maar de rest van de afkortingen ken ik niet. Heeft iemand enig idee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Yes, eindelijk eens een moeilijke vraag. Hiervoor raadpleeg je best het (bij mijn weten nog niet in het Nederlands vertaalde boek): Printed Circuit Boards via de website http://www.techterms.com/definition/pcb naar http://www.multi-circuit-boards.eu/ maar let op: Wel technisch niveau 8, dus je zult het verschillende malen lezen zijn om daaraan uit te raken (we 'schreeuwen' om dit soort elektronici).

Ik geef je intussen al de meeste afkortingen alfabetisch weer die je nodig hebt (beetje Westvloamsch-Engels, ons dialect is fantastisch op dat vlak), ik ben immers al een oude zak die via een omweg in de elektronica terecht kwam in 1989):

A = assembleren (bijeenhouden, wordt nu vals uitgelegd als basisletter om te onthouden hoe alles samenzit, van geheel naar onderdeel A1 of A001 enz.)
De afkorting B als batterij is niet juist of toch niet volgens de regels maar is:
B = ventilator (v wordt als B uitgesproken, is erg oud en was letter die vrij was)
BT = Battery
C = in het Engels 'Capacitor', dus ook niet helemaal correct als je zegt
CB = circuit onderbrekers (Circuit Breaker niveau 4-1)
CR = Capacitor Resistance dus eigenlijk: Diode
D = diode (deze afkorting geeft problemen)
DL = onderbrekingslijn (komt van Delay en Line)
DS = onderbrekeings of testlamp (komt van delay en lamp, dacht ik, maar oorsprong vind ik evenmin op google)
E = terminal (ik onthou het als de E van Export naar afleesscherm)
F = fusée of zekering in het Frans en Engels
FL = filter (ook in andere talen)
J = jumper of springdingetje, connector, soms ontvanger of 'recept'
K = uitsteller, Engels: Relay
L = Engels: Inductor (moet eens nadenken waar die letter van komt, maar deze staat op mijn lijstje en moet ik ook voor spieken)
M = meter
P = pluggetje, ook weer Engelse: Connector
Q = een transistor, soms ook semiconductor genoemd
R = van weeRstand, wij noemend dat een 'pot' of 'pod': resistor of potentiometer (mensen lachen als ik over potentiometer spreek en denken dan dat ik rare dingen ga doen)
RT = uit Engels en bijzonder weerstandselement: Temperature Sensing Element
S = een switch
T = zoals uit die film: transformer
TB = bizar genoeg zonder 'E': terminal Block
TP = een TestPunt
U = belangrijk: Integrated Circuit, dus niet IC
V = Vacuum Tube (ook fotocel!)
VR = Zener Diode
W = kabeltje (Wire)
X = Socket
Y = E: Crystal Unit

Voor iedereen die elektronica voor dummies wil lezen (wel Nederlands): druk dit lijstje af en lees het want ik vond het raar genoeg NIET in dat boek terug!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

GND = ground (aarde)
LCD = scherm
VDD => spanningsbron
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn aanduidingen voor:
- de plek waar bij de montage iets moet worden bevestid ( B- en B+ staat voor Battery, U voor een chip, LCD voor het schermpje, C1 en C2 een condensator, e.d.)
- en aanduidingen van een plek waar tijdens de kwaliteitscontrole een bepaald signaal kan worden gemeten. Dat zijn al die A en B aanduidingen.