Hoe werkt een netwerkprinter?

Hoi,

Ik wil graag weten of er dingen zijn die ik moet weten (voor- & nadelen) over een draadloze printer. (Wi-Fi)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Om te kunnen netwerkprinten heb je vooraleerst een netwerkprinter nodig. Deze printers kan je gewoon aanschaffen in een computerwinkel. Met een netwerkprinter kan je van meerdere computers printen naar slechts één enkele printer.
Dit biedt natuurlijk behoorlijk wat voordelen.

Voordelen van printen met een netwerkprinter
Het grootste voordeel is dat u met slechts één printer met al uw computers kunt printen. En dat zonder heen en weer geloop met USB sticks en kabels.
Die netwerkprinter is aangesloten op het netwerk. Dat betekent dat die printer door al uw computers (tenminste, al de computers die ook in uw netwerk zitten) geraadpleegd kan worden. U ziet ook dat dat een enorm voordeel is. In plaats van meerdere printers kopen (zoals vroeger soms gebeurde, met de torenhoge kosten voor de cartridges, de toner en inkt, heeft u nu genoeg aan slechts één printer.) Daardoor hoeft u ook minder cartridges, toner en inkt te kopen, en wordt het allemaal een pak efficiënter en sneller.

Hoe werkt het dan?
Een netwerkprinter installeren is niet moeilijk, maar als u totaal niets van computers afweet, kan het wel nog handig zijn om wat hulp te vragen van een kennis of een familielid die wel wat van computers begrijpt.
Maar in principe werkt het zo: je hebt verschillende computers die verbonden zijn met elkaar. Dat is je netwerk. Als je daar een printer aan moet toevoegen, die door al je computers kan worden gebruikt, dan voeg je als het ware een nieuwe ‘computer’ toe in dat netwerk. Dan wordt die printer ook verbonden met al uw computers (zie het als een spinnenweb) en kunnen al uw computers met één simpele druk op de knop gaan printen vanaf gelijk welke computer.

http://www.verseoverheid.nl/internet/netwerk-printen-wat-houdt-dat-in/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartelijk dank voor dit... uitgebreide maar verstaanbare antwoord!
(Soms krijg je zo'n antwoorden in PC-termen die niet te begrijpen zijn voor de doorsnee mens :) ) Bedankt!
Groetjes,
Jaydee!