Waarom gaan computers kapot?

Vaak is het zo, dat na een jaar of vijf, een computer gewoon stukgaat. Daar hoeft (naar mij weten) niet altijd een virus aan te pas te komen. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb juist de indruk dat ze nooit kapot gaan, hooguit uit de tijd raken.
Mijn XP uit 2005 doet het nog perfect en ik heb zelfs een zx81 die het ook nog doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook het idee dat XP lang meegaat, maar de nieuwere niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze worden wel steeds langzamer.
Maar toen ik mijn oude laptop opnieuw met recovery-cd's in de beginstand had gezet, was ie weer supersnel.
En na de windows-update weer net zo langzaam...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt net alsof ze wíllen dat de consument een nieuwe pc aanschaft ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
XP is een besturingssysteem en heeft niks te maken met het wel of niet kapot gaan met je hardware. Een herinstallatie van een OS zorgt er sowieso weer voor dat het vlot loopt (als de updates niet te zwaar zijn).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb thuis computers van 30 jaar oud die gewoon werken. Het kan natuurlijk gebeuren dat er eens iets kapot gaat. Dat moet je dan repareren. Het is niets anders dan bij een fiets, auto, bankstel of een huis. Alles slijt en gaat vroeger of later kapot.
Daarbij is het niet zo dat als iets ophoudt te werken het ook meteen maar definitief kapot is. Heel veel dingen zijn prima te repareren en werken dan gewoon weer als vanouds of zelfs beter. Mijn combi-magnetron ging na 5 jaar defect. Zelf een (duur) onderdeel vervangen. Ik gebruik hem nog dagelijks en hij is nu al meer dan 20 jaar oud.
Computers moeten wel eens een nieuwe harddisk, batterijtje, DVD-speler. Allemaal makkelijk te en en voor niet te veel geld.

Het beste antwoord

Van virussen, gaat een computer ook niet stuk, d.w.z. de software kan in het ergste geval wel gewist worden.
Waardoor gaat hij dan wel stuk:
_Hitte, de onderdelen, met name cpu, harddisk, voeding enz worden telkens zeer warm tot heet en koelen dan weer af. Word nog erger als er stof in de luchtfilters zit.
_Harddisk is een mechanisch ding, mechaniek slijt en bij vallen of stoten gaan de koppen en/of de schijven stuk.
_Condensators, soort mini accutjes, hebben ook een beperkte levensduur.
_Als je pc het 5jaar uithoud, is hij meestal te traag voor de hedendaagse software, denk ook aan virus firewall enz programma's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ik denk een combinatie van warmte en stof.
Als de computer aan staat, worden de onderdelen best wel warm. Op een gegeven moment kunnen ze daar niet zo goed meer tegen.
Stof hetzelfde. Als er stof tussen de onderdelen zit slijten die. En stof in je ventilator is weer funest voor je koeling, zie punt 1.