Welk Content Management System is het beste en het makkelijkst te gebruiken voor het maken van een persoonlijke website?

Ikzelf heb een tijdje Wordpress gebruikt, maar is er nog een beter CMS.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals gezegd Wordpress is in de eerste plaats voor blogs. Verder is het helaas onduidelijk over hoeveel expertise je zelf beschikt en wat je wilt.

Er zijn trouwens buitengewoon veel CMS-en. Check maar eens bij de CMSMatrix hieronder. Je bent wel even zoet hoor!

Joomla is al een paar keer genoemd en inderdaad het is heel bruikbaar en heeft een zeer actieve gemeenschap. Maar als je een probleem hebt dan moet je heel goed kunnen zoeken in alle fora die zich met Joomla bezig houden.

Mocht je besluiten om Joomla te gaan gebruiken, sluit je dan aan bij gebruikersgroepen die kiezen voor bepaalde ontwikkelaars (template-clubs) die gratis en ook te betalen templates aanbieden.

Het zijn er velen, maar ik noem er even twee Rockettheme en Shape5. (Zie bij de bronnen) Het aardige is dat Rockettheme ook templates voor Wordpress aanbied.

Shape5 maakt ook goede dingen. Zelf vind ik "Kite Photography" erg mooi.

Natuurlijk moet je uitgebreid je licht gaan opsteken bij de hoofdwebstek van Joomla. (Zie weer hieronder). Joomla heeft ook zeer veel extensions. Dat zijn uitbreidingen voor de basis van Joomla, waarmee je allerlei extra functionaliteiten aan je webstek kunt toevoegen. Wil je een fotogalerij, een kalender, een winkel... Op het ogenblik zijn er zo'n 3987 extensions. Natuurlijk zijn daarbij veel overlappingen bij en je hoeft ze ook niet allemaal te bekijken, maar het geeft vooral aan hoe ontzettend actief de hele Joomlagemeenschap wel is!

Het aardige van Joomla is ook dat er veel Nederlanders en Belgen betrokken zijn bij de ontwikkeling.

Dus als je Joomla wil proberen, start met een gratis en zeer eenvoudig template.

Een nadeel van Joomla is dat je jezelf heel goed moet inwerken in de gehanteerde Engelse terminologie. Die kan zeer pittig zijn. Nogal veel vakjargon, maar je webstek kan er zeer gelikt uitzien! Bezoek dus vooral ook de Nederlandse fora. Zoek die maar eens op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Probeer Joomla.
Is in vele talen te gebruiken, erg veel mogelijkheden en diverse templates.

Momenteel is dit het meest gebruikte CMS systeem op onze aardbol.
Of het echt beter is weet ik niet daar ik Wordpress niet ken; en daarbij, het blijft een kwestie van smaak en gewenning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks voor de aanvulling. Ik was er een beetje vanuit gegaan van het feit dat je als hobbyist geen betaald (duur) cms systeem gaat aanschaffen en je je dus concentreerd op de gratis mogelijkheden. Natuurlijk is het zo dat als je de Euro's neerlegt dat er dan veel betere systemen zijn.
Het is afhankelijk van hoe ingewikkeld je site is.

Joomla kan veel meer, en is daardoor ook veel ingewikkelder.
Wordpress is ontwikkeld als een blog tool, waarmee je ook je overige pagina's wat kunt beheren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als internetter van het eerste uur ben ik destijds (1995) noodgedwongen in html begonnen, en ftp-upload de bestanden dan naar mijn internetprovider. Voordeel is dat je de GEHELE opmaak volledig in eigen hand kan houden. Tegenwoordig kom ik dit soort sitebouwers niet meer tegen, wellicht een teken des tijds...