Ik heb al voor de vierde achtereenvolgende dag kramp in mijn been. Ik word er doodmoe van. Wie heeft een tip?

Ik heb de laatste maanden regelmatig dagenlang kramp. Ik word om de drie maanden op bloedstolsels gecontroleerd en dat is de laatste paar keer steeds in orde. Ik ben in 2011/2012 wel langdurig behandeld voor thrombose.

Toegevoegd na 54 seconden:
Dingen als een stuk zeep of een nagelvijltje onder het matras helpen niet, dat heb ik al uitgeprobeerd.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De oorzaken van beenkramp kunnen erg divers zijn en verschillen van langdurig liggen, staan of zitten in een houding die niet als gemakkelijk wordt ervaren tot het maken van een onverwachte beweging waarbij een bepaalde spier wordt gebruikt. Andere oorzaken die been- en andere kramp tot gevolg hebben zijn een gebrek aan lichaamsbeweging, een slechte circulatie van het bloed, vermoeidheid, een tekort aan bepaalde mineralen zoals calcium, zink en magnesium maar ook stress en het overmatig gebruik van alcoholische drank kunnen het krijgen van kramp in de hand werken.
Hiernaast kan men been- en ander kramp krijgen wanneer er sprake is van artritis (een gewrichtsontsteking), een zwangerschap of de overgang. Zelfs tijdens een hittegolf wanneer men veel transpireert en zout verliest kunnen er krampen optreden. Dit geldt ook bij een tekort aan vitamine B, D en E.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (2)

Koop eens een gode pot magnesium tabletten.
Even bij de drogist navragen dat het niet van die pillen zijn die je snel weer uitplast hoor.

Ga vooral langs een huisarts als de klachten aanhouden.

Toegevoegd na 24 seconden:
gode = goede
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eeeh...het spijt me wel hoor, maar op WELKE manier zouden een stukje zeep of een nagelvijl (????) onder je matras (???) moeten helpen tegen doorbloedings- spier- of zenuwproblemen ?? Wat brengt iemand uberhaupt op het idee zulke dingen uit te proberen ??

Belangrijker lijkt mij wat de huisarts er van zei. Kramp in de benen kan namelijk verschillende oorzaken hebben en zowel de bloedvaten als e zenuwen als de spieren behelzen, en ook dat kan weer door verschillende factoren worden veroorzaakt. Beweging, de benen omhoog leggen, warmte en massage brengen vaak verlichting maar genezen natuurlijk niet.

Als het al vier dagen duurt is het echter beslist niet iets om mee door te modderen, want hoewel de meeste oorzaken onschuldig of in elk geval niet agressief van aard zijn, moet er uiteraard wel naar gekeken worden.

Eet gezond, drink genoeg, kijk goed naar je houding (ook op stoel of matras), beweeg regelmatig, dan doe je in elk geval dingen die KUNNEN baten en niet schaden. En maak zo snel mogelijk een afspraak met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, dat vroeg ik me dus ook af hoe zeep zou kunnen werken. +je van mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat staat hier op GV bij een andere vraag over kramp in de benen. Ook dat van dat nagelvijltje heb ik ergens gelezen. Bovendien heb ik van diverse mensen gehoord dat dit zou helpen. Ofschoon ik er ook niet erg in geloofde heb ik het onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet h eens geprobeerd. Dat is toch zo gek niet? De huisarts denkt dat het door een zenuw komt die klem zit maar daar is weinig tegen te doen. Vandaar dat ik het hier nog eens probeer.